Ga naar Content

NH Peilt: Aantal verkeersdoden moet omlaag door meer boetes

NH PEILT Het nieuwe kabinet moet veel meer verkeersboetes uit gaan delen, want het aantal verkeersdoden is flink gestegen. Dat zegt de belangrijkste verkeersadviseur voor de overheid.

Snelheid oorzaak ongeval
"Bij de helft van de ongevallen speelt snelheid of alcohol een rol. Handhaving zorgt ervoor dat mensen zich veiliger gaan gedragen en dat leidt tot minder slachtoffers", zegt Peter van der Knaap, directeur van het Instituut voor Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) in een interview met het AD.

Stijging verkeersdoden
Morgen bespreekt de Tweede Kamer de nieuwste verkeersveiligheidscijfers. Uit die cijfers blijkt dat in 2015 het aantal verkeersdoden is gestegen van 570 naar 621. Dat is volgens Van der Knaap een stijging van 9 procent, de hoogste stijging van Europa. Ook het aantal ernstig gewonden is tot recordhoogte gestegen: van 20.700 naar 21.300. 

Meer boetes
Van der Knaap roept het nieuwe kabinet, dat na de verkiezingen aantreedt, op om voor miljoenen meer boetes uit te delen. Daarnaast moet de politie weer veel vaker bestuurders van de weg afhalen als zij zich niet aan de verkeersregels houden.

Bijna niet geflitst
Het aantal boetes door flitsen daalde van 9,6 miljoen in 2007 naar 6,6 miljoen in 2015. Hoewel niet niet vast staat of mensen zich meer of minder goed aan de regels zijn gaan houden, denkt van der Knaap wel dat er een verband is tussen het aantal ernstig gewonden en het flitsen. Het aantal bekeuringen moet volgens hem minimaal weer terug op het oude niveau. Dat betekent dat er 3 miljoen boetes meer moeten worden uitgedeeld door te flitsen.

Wat vind jij?
Is het aantal verkeershufters toegenomen en moeten er meer boetes komen? Of vind je het wel lekker dat je gas kan geven zonder geflitst te worden?

NH Peilt is de hele dag online, om 11:20, 12:40 en 16:40 uur op de radio en vanaf 17:00 uur in het nieuws op TV. Dan worden ook internetreacties voorgelezen, dus laat jouw mening aan de hele provincie horen en reageer!

Reageren doe je door je onderaan deze pagina aan te melden via Facebook. Geen Facebook maar wel een mening? Mail je verhaal dan naar [email protected]

Foto: