Ga naar Content
Noord-Holland

Onderzoek: al in 2018 zelfrijdende bussen in Amsterdam

17 november 2016, 16.55 uur
Door: · Foto: Google Streetview & 2getthere

AMSTERDAM Een nieuwe chauffeurloze bus zou binnen twee jaar al een groot deel van Amsterdam kunnen bedienen.

Dat blijkt uit de zogeheten 'casestudie Lelylaan', een onderzoek van de architecten en stedenbouwkundigen van UN Studio, onderzoeksbureu Goudappel Coffeng en het bedrijf 2getthere waarover ovmagazine.nl schrijft. 

Volgens de onderzoekers kunnen de eerste autonome bussen al in 2018 door Amsterdam rijden. Station Amsterdam Lelylaan wordt gezien als het centrale punt, waarvandaan vijftig chauffeurloze busjes zo'n duizend mensen per uur in alle richtingen kunnen vervoeren. 

Wachten verleden tijd
De busjes, waarvan een eerdere versie door 2getthere wordt gebruikt om het kantorenpark Rivium in Capelle aan den IJssel te bedienen, bieden met hun lengte van zes meter ruimte aan ruim 20 passagiers. Lang wachten is verleden tijd, want iedere 75 seconden zal er een bus vertrekken.

Lees ook: Proef met zelfrijdende auto's geslaagd 

Binnen enkele maanden rolt het prototype van de nieuwste versie van de ParkShuttle - die in Amsterdam de CityPod zou gaan heten - van de band. In 2018 zal hij voor het eerst worden gebruikt op de openbare weg.  

Niet volledig autonoom
De bussen zijn niet volledig autonoom. Complexe verkeersituaties kunnen ze nog niet aan.  Met enkele aanpassingen zou de CityPod echter in de hoofdstad kunnen opereren.

"De gemeente zou een verhoogde stoeprand kunnen aanleggen aan weerszijden van de CityPod-baan, zodat auto's niet kunnen inhalen", oppert Robbert Lohman, directeur van 2getthere.

Lees ook: Zelfrijdende auto maakt testritje door Amsterdam

Een alternatieve mogelijkheid is de CityPod over de busbaan te laten rijden. Hier komt hij alleen met andere bussen in contact. "Dan moeten de buschauffeurs wel worden getraind hoe ze met autonome voertuigen moeten omgaan", zegt Lohman.

Lees ook: Test met zelfrijdende bus op openbare weg geslaagd: "Dit is de toekomst"

Een zelfrijdende bus die eerder dit jaar werd getest op een busbaan tussen Haarlem en Schiphol kan wel reageren op zijn omgeving. De bus communiceert met verkeerslichten en verzamelt gegevens uit zijn omgeving. 

Sensoren
Voordat de CityPods volledig zelfstandig tussen het overige verkeer kunnen rijden, zijn we tien jaar verder, voorspelt Lohmann "De sensoren moeten nog verder worden ontwikkeld."