Ga naar Content
Noord-Holland

Organisatie Oktoberfest past site aan na schending auteursrecht Duitse brouwer

19 oktober 2016, 13.25 uur · Aangepast 19 oktober 2016, 15.24 uur
Door: · Foto: Website oktoberfest-niederlande.nl

ALKMAAR De Noord-Hollanders achter het bedrijf Oktoberfest Niederlande hebben hun website volledig omgegooid, nadat de juridische afdeling van de bierbrouwer Hofbräu had geëist dat de site offline gehaald zou worden vanwege het misbruik van hun beeldmerk.

Gisteren berichtte NH al over de zaak.

De site van Oktoberfest Niederlande stond vol met logo’s en verwijzingen naar Hofbräu. Dennis Poland en Dominique Vogel organiseren komende weken feesten in Groningen en Den Haag (in Arnhem heeft de gemeente geen toestemming gegeven). De suggestie op de site werd gewekt dat de brouwer, de vaste bierleverancier van de Oktoberfesten in München, medeverantwoordelijk was voor de organisatie. Op de site stond: "Het officiële Hofbräu München Oktoberfest, maar dan in Nederland!" Het tweetal Deed zelfs alsof ze namens de brouwer een filiaal in Amsterdam runden. Daarmee zag het er allemaal vertrouwenwekkend uit, maar werden potentiële bezoekers misleid.

Lees ook: Organisatoren Oktoberfesten misbruiken naam en logo Duitse bierbrouwer

"Wij organiseren geen feesten. Wij leveren alleen het bier", liet woordvoerder Stefan Hempl gisteren al aan NH weten. De brouwer eiste dat alle beeldmerken en logo’s verwijderd zouden worden en zag eigenlijk geen andere optie dan de site offline te halen. De juristen werden op de Noord-Hollanders afgestuurd. Als ze niets zouden doen, zou de bierlevering zelfs in gevaar kunnen komen.

De organisatoren uit Alkmaar en Heerhugowaard reageerden eerst verrast. "Er lagen hele goede afspraken met de brouwer. Het was allemaal geen probleem." Maar later kwamen ze daar toch op terug en gaven ze toe wel erg enthousiast te zijn geweest met hun knip-en-plak-werk.  "We gaan wat aanpassingen doen en dan is het uit de wereld", zei woordvoerder Dominique Vogel in onze uitzending.

Ze hebben eieren voor hun geld gekozen. Die kleine aanpassingen zijn eerder een metamorfose. Alle verwijzingen naar Hofbräu zijn inmiddels verwijderd en alleen het zinnetje dat er Hofbräu geschonken wordt, is er voor de in plaats gekomen. Ook de logo’s van alle andere zogenaamde partners en foto's van Oktoberfesten zijn verdwenen, want ook veel van deze afbeeldingen en beeldmerken waren zonder toestemming op de site geplaatst.