SCHIPHOL Passagiers op Schiphol moeten deze week rekening houden met langere wachttijden bij de securitychecks vanwege stakende beveiligingsmedewerkers. De beveiligers zijn boos op hun werkgevers en op de luchthaven. De werkdruk zou te hoog zijn en een oplossing is niet in zicht.
Door luchtvaartverslaggever Doron Sajet
FNV Beveiliging, die achter de actie zit, benadrukt dat de veiligheid van zowel passagiers en personeel geen gevaar loopt. Schiphol vindt de aangekondigde actie prematuur en heeft FNV laten weten naar de voorzieningenrechter te stappen, als de luchthaven daar aanleiding voor heeft. FNV Beveiliging heeft nog niet laten weten wanneer ze het werk neerleggen
De beveiligingsmedewerkers klagen al jaren over de werkdruk. Zo moeten ze twee en een half uur achter elkaar blijven staan, in plaats van de twee uur die in twee rapporten van TNO werd aanbevolen.
Lavendelgeurtje
Daar komt bovenop dat de arbeidsomstandigheden volgens FNV Beveiliging alleen maar slechter zijn geworden na de invoering van de zogenaamde 'central security'. Passagiers worden sinds vorig jaar niet meer bij de gates gecontroleerd, maar op vijf centrale plekken. Voor reizigers zijn die checks nu veel aangenamer, omdat er bijvoorbeeld meer ruimte is, riemen en schoenen aan mogen blijven en het licht gedimd is. Ook hangt er een rustgevend lavendelgeurtje.
Schitteringen
Voor de beveiligers zijn die aanpassingen juist vervelend, vinden ze. Behalve het lange staan, is het er te warm, te luidruchtig en hebben ze door het licht last van schitteringen in de beeldschermen. Schiphol zegt al het een en ander voor de beveiligers te hebben aangepast. Over een eventuele aanpassing van de statijden geeft Schiphol aan in juni meer duidelijkheid te hebben.
Voor de beveiligers en vakbond FNV duurt het allemaal veel te lang. Zij vinden dat de statijden allang hadden moeten worden aangepast en hebben zojuist de eerste actie aangekondigd. De actie vindt waarschijnlijk nog voor het weekend plaats. Ondanks dat ze daarmee reizigers duperen, rekenen ze op steun van passagiers.