Ga naar Content

Problemen Coentunnel nog steeds niet opgelost: ruim 1200 afsluitingen door te hoge vrachtwagens

AMSTERDAM Het aantal keren dat de Coentunnel is afgesloten door een te hoge vrachtwagen is vorig jaar fors gestegen. Het gebeurde in 2015 maar liefst 1249 keer, gemiddeld drie tot vier keer per dag. Dat kost de samenleving jaarlijks 5 tot 10 miljoen euro, blijkt uit onderzoek van NH.

Foto: Rijkswaterstaat

Van verslaggevers Maarten Edelenbosch en Joost Lammers

Ergernis
Het is een enorme ergernis voor veel automobilisten. Ze staan nog dagelijks voor een dichte tunnel in de file. De aanleg van de Tweede Coentunnel en de renovatie van de oude Coentunnel hadden voor een betere doorstroming richting Amsterdam moeten zorgen. Dat is volgens Rijkswaterstaat ook het geval, maar het staat nu wel veel vaker vast dan voorheen door te hoge vrachtwagens.

Elke keer dat de tunnel op slot moet, kost het volgens Rijkswaterstaat tussen de 5 à 20 minuten voordat -ie weer open kan. "Het aantal van ruim 1200 afsluitingen per jaar is hoog", zegt hoogleraar transportbeleid van de TU Delft. Hij heeft voor NH berekend (zie video) wat alle afsluitingen kosten. "Het gaat om 5 á 10 miljoen euro aan economische schade per jaar. Zeker de helft komt voor rekening van de transportsector en het zakelijk verkeer."

Lees ook: Tweede Kamer roept minister op het matje over vele afsluitingen Coentunnel

Lees ook: Overheid bespaart: automobilisten staan 332 keer voor dichte Coentunnel

De problemen zijn ontstaan sinds de opening van de gerenoveerde en Tweede Coentunnel, juli 2014. Sindsdien is de ene tunnelbuis hoger dan de andere. Vrachtwagenchauffeurs kunnen daardoor moeiteloos richting het noorden van de provincie rijden (borden geven een hoogte van 4.30 meter aan), maar op de terugweg komen ze met dezelfde vrachtwagen vast te staan omdat die dan opeens te hoog is voor de tunnel (borden geven 4.00 meter aan).

Tunnels niet evenhoog: raar
Vrachtwagenchauffeur Dick Versteeg ziet het dagelijks gebeuren. “Ik ga drie keer per dag door de tunnel en sta zeker één keer per dag vast. Het is ook raar dat de tunnels niet evenhoog zijn. Het zijn meestal buitenlandse chauffeurs die de stremmingen veroorzaken, maar het wordt ook niet goed genoeg aangegeven.” 

Rijkswaterstaat zei vlak na opening van de tunnel al tegen NH dat het een kwestie van wennen was voor de vrachtwagenchauffeurs, maar het tegendeel blijkt waar. Het is sindsdien niet beter. Al twee jaar blijven de problemen onverminderd groot. Rijkswaterstaat geeft de schuld aan de chauffeurs. Zij zouden onvoldoende rekening houden met de hoogte van hun voertuig. "De stremmingen voor de Coentunnel worden hoofdzakelijk veroorzaakt door te hoge vrachtwagens die de wettelijke maximale doorrijhoogte van 4.00 meter negeren.

We betreuren dat hierdoor de verbeterde doorstroming van het verkeer en de reistijdwinst die is behaald met de uitbreiding van de Coentunnel, wordt getemperd. Dit baart Rijkswaterstaat zorgen en is reden om met de transportsector in gesprek te blijven over het voorkómen van hoogtemeldingen waarbij we transporteurs willen wijzen op hun verantwoordelijkheid de doorrijhoogte bij tunnels te respecteren."

Lees ook: Coentunnel dicht door een wandelaar

Betere voorlichting
"Ze hadden gewoon gelijk beide tunnelbuizen even hoog moeten maken", vindt vrachtwagenchauffeur Dick Versteeg. "Met het geld dat de stremmingen nu kosten, hadden ze dat makkelijk kunnen betalen. En anders moet er gewoon betere voorlichting komen. Het is te gemakkelijk om de verantwoordelijk alleen bij de vrachtwagenchauffeurs neer te leggen."

"Kosten op jaarbasis bedragen tot 10 miljoen euro." - NH