ALKMAAR Team de Haas heeft het Gouden Kaasidee bedacht om toeristen en andere belangstellenden in Alkmaar de ultieme 'kaas experience' te geven.
De wedstrijd werd uitgeroepen door Alkmaar Marketing. Het winnende team streeft ernaar om bezoekers van Alkmaar, of dat nu toeristen of scholieren op excursie zijn, alles van kaas te laten beleven. "Van gras tot genieten", vertelt Willem de Haas aan RTV NH. Samen met vier compagnons bedacht hij een plan om van Alkmaar een kaasstad te maken die 365 dagen per jaar prikkelt.
"We gaan zowel commercieel als educatief aan de slag. Zo wordt het huidige Waaggebouw aangepast. Daar zit al het kaasmuseum, maar wij willen niet alleen het productieproces van kaas zichtbaar maken, maar ook alles ervoor en erna. Denk aan de landschappen rond Alkmaar, met de weilanden en molens. En we willen het hele jaar laten zien wat de kaasdragers doen."
Proeverijen
Verder denkt het team aan een extra locatie waar mensen proeverijen kunnen meemaken, tickets voor excursies en dergelijke kunnen kopen en waar ruimte komt voor evenementen en merchandising. "Alles om de kaas experience nog beter te maken."
Het team won 25.000 euro met hun Gouden Kaasidee om hun plannen tot uitvoer te brengen.