Noord-Holland

600 schepen, 1200 vrijwilligers en een begroting van 20 miljoen: Sail in cijfers

17 augustus 2015, 12.56 uur · Aangepast 17 augustus 2015, 14.16 uur · Foto: Wim Haze

AMSTERDAM Niet eerder was de opzet van Sail Amsterdam zo groot. De organisatie van de negende editie van het nautische evenement, dat van 19 tot en met 23 augustus plaatsheeft, gaat gepaard met indrukwekkende cijfers.

  • De organisatie beschikt over een begroting van 20 miljoen euro
  • Tijdens de vorige editie kwamen 1,7 miljoen bezoekers naar Amsterdam
  • abc5media_image_1

  • De NS verwacht 450.000 botenliefhebbers naar de hoofdstad te vervoeren en zet daarvoor extra treinen in
  • Ruim 2500 mannen en vrouwen komen mee als bemanningsleden
  • abc5media_image_2

  • Sail Amsterdam werd in 1975 voor het eerst georganiseerd en is uitgegroeid tot het grootste gratis toegankelijke evenement van het land
  • Ruim zeshonderd schepen, waaronder vijftig zogeheten tall ships (zeewaardige, grote zeilschepen), varen woensdag in konvooi vanuit IJmuiden over het Noordzeekanaal naar Amsterdam. Dertien tall ships doen Nederland voor de eerste keer aan. Er varen verder vijf Nederlandse marineschepen mee en elf marine-opleidingsschepen uit elf verschillende landen
  • abc5media_image_3

  • Deze Sail-In parade heeft een recordlengte van 12 kilometer. Ook het evenementengebied is een stuk groter dan bij voorgaande edities
  • De langste tallships zijn afkomstig uit Rusland, met de ‘Statsraad Lehmkuhl’ met een lengte van 118 meter op kop. Gevolgd door vaarreuzen ‘Kruzenshtern’ (114 meter) en ‘Dar Mlodziezy’ (110 meter)
  • abc5media_image_4

  • De organisatie beschikt over 1200 vrijwilligers
  • De vraag naar hotelovernachtingen in Amsterdam is het sterkst gestegen in Groot-Brittannië. Het aantal Britse zoekopdrachten op de website Hotels.com steeg afgelopen maanden met 82 procent, vergeleken met dezelfde periode vorig jaar
  • abc5media_image_5

  • De belangstelling voor Amsterdamse hotelkamers groeide eveneens onder reizigers uit Ierland (44 procent) en Duitsland (43 procent). Onder Nederlanders nam sinds mei het aantal zoekopdrachten naar Amsterdamse hotels toe met 33 procent