Start van hoofdcontent

Noord-Holland

NL
V

Chaotische taferelen in vertrek- en aankomsthal: 'Schiphol laat steekje vallen' [update]

7 juni 2015, 22.28 uur · Aangepast 7 juni 2015, 23.58 uur · Foto: Stas

SCHIPHOL Lange rijen, oplopende wachttijden en geërgerde passagiers. Dat is het weekend op Schiphol in een notendop. Ondanks het vorige week geïntroduceerde nieuwe beveiligingssysteem, dat voor een snellere doorstroom zou moeten zorgen, was het een grote chaos op de luchthaven.

Dat blijkt onder meer uit tweets met foto's van reizigers. "Bizarre, echt heel bizarre wachttijden voor het controlepunt", waarschuwde een vrouw die vanochtend aan haar reis begon. "Blij met een uur vertraging, anders vlucht gemist", vervolgt ze. 

Waarschuwing reizigers @Schiphol! Bizarre, echt heel bizarre wachtrijen voor controlepunt! Blij met uur vertraging anders vlucht gemist.

— Irene Hoogendoorn (@Tosa_girl) June 7, 2015

Lees ook: Nieuw securitysysteem op Schiphol in gebruik genomen

Maar niet alleen het geduld van vertrekkende passagiers wordt dit weekend op de proef gesteld, ook passagiers die op Schiphol landen staan lang in de rij. Een reiziger die van Londen naar Schiphol vloog klaagt bij aankomst steen en been.  "OMG, wat een puinhoop." Een andere reiziger vindt dat Schiphol en de Koninklijke Marechaussee 'een steek laten vallen'.

@Schiphol OMG wat een puinhoop. pic.twitter.com/QKNInymBQX

— Erwin Pellegrom (@ErwinPellegrom) June 7, 2015

Welkom thuis. @Schiphol en @marrechaussee laten een steekje vallen #wachten #duurtlang pic.twitter.com/h0WnS372fG

— Stas (@Stasss) June 7, 2015

Verontschuldigingen
Schiphol biedt bij zo veel mogelijk klagende reizigers verontschuldigingen aan: "Het is helaas erg druk. We doen ons best de wachttijd te minimaliseren" of "We hebben helaas drukte ervaren waar jij veel last van hebt gehad bij terugkomst. Excuses voor het ontstane ongemak."  

Lees ook: Riem hoeft niet meer af bij controle op Schiphol

@Didonap We hebben inderdaad drukte ervaren, waar jij helaas last van hebt gehad bij terugkomst. Excuses voor het ontstane ongemak. ^RSO 1/2

— Schiphol (@Schiphol) June 7, 2015

@ErwinPellegrom Hallo Erwin. Het is helaas erg druk, we doen ons best de wachttijd te minimaliseren. Waar kom je vandaan? ^RSO

— Schiphol (@Schiphol) June 7, 2015

Bijzonder schadelijk
Steven Verhagen, KLM-gezagvoerder en voorzitter van de pilotenvakbond, uit ondertussen op Twitter zijn ongerustheid over de schade die Schiphol hierdoor lijdt. "Bijzonder schadelijk om op deze manier door toedoen Schiphol passagiers kwijt te raken", twittert hij. Hij vraagt zich af of de 'kruideniersmentaliteit' van de luchthaven hier debet aan is. 

Verhagen vermoedt dat de luchthaven te licht over de overgang naar het nieuwe securitysysteem heeft gedacht. "Bij zo'n overgang natuurlijk extra personeel cateren." Bovendien denkt hij dat luchtvaartmaatschappijen door de vertragingen claims aan hun broek krijgen.

Hij roept de directies van de maatschappijen op een claim in te dienen bij minister van Financiën Jeroen Dijsselbloem. "Eens te meer duidelijk dat Schiphol gezien moet worden als facilitair dienstverlener zonder winstoogmerk", besluit hij. 

Update 21.55 uur [update]
Volgens een woordvoerder van een Schiphol is het te vroeg om te concluderen dat de lange rijen het gevolg zijn van de onlangs ingevoerde nieuwe securitysystemen. Ook in de vertrekhal 1, waar de nieuwe veiligheidssystemen in oktober vorig jaar zijn geïntroduceerd, was het vandaag erg druk. 

Rijen langer dan gebruikelijk
De woordvoerder benadrukt dat het een combinatie van factoren kan zijn. Ook waren de rijen volgens hem langer dan gebruikelijk voor deze dag van het jaar. Schiphol onderzoekt waardoor de lange rijen worden veroorzaakt.