Noord-Holland

Vliegtuigstoelen op rij 13, waar wel en waar niet

13 februari 2015, 12.51 uur

NH Nieuws/Doron Sajet
NH Nieuws/Doron Sajet

SCHIPHOL - SCHIPHOL Het slaat hoogstwaarschijnlijk nergens op, maar er zijn genoeg mensen die vandaag, op vrijdag de 13e, niet in een vliegtuig zouden stappen. En het hele jaar door zijn er talloze passagiers die ook een stoel op rij 13 zouden weigeren. Vandaar dat veel luchtvaartmaatschappijen helemaal geen rij 13 hebben. Maar daar blijft het bij sommige airlines niet bij.

Door luchtvaartverslaggever Doron Sajet (@dsajet)

Zolang ik me kan heugen heeft onze nationale carrier KLM geen rij 13 in haar vloot. Zo voorkom je gedoe met passagiers die op het laatste moment stennis gaan lopen trappen over de stoel waar ze op komen te zitten. Want dat doen ze zonder rij 13 ook al genoeg. Arke heeft net als KLM geen rij 13 in hun Boeings. Transavia daarentegen, 100% dochter van KLM, heeft wel rij 13 in haar Boeing 737's en ook Corendon blijkt een rij 13 te hebben. In elk geval in de Nederlandse Boeings van Corendon. Overigens doet Schiphol ook niet moeilijk om het cijfer 13; er is een incheckbalie-rij 13 en ook bij gates wordt 13 niet overgeslagen.

17
Bij buitenlandse maatschappijen is het even zo willekeurig. EasyJet, British Airways en Delta Airlines hebben wel stoelen op rij 13. Maar Air France doet er net zoals KLM niet aan. Emirates, de maatschappij met de meeste Airbus A380's ter wereld, heeft ook geen rij 13 en Lufthansa neemt bijgeloof wel heel serieus. Om de vele internationale passagiers tegemoet te komen heeft de Duitse maatschappij ook geen rij 17. Volgens Lufthansa is nummer 17 een pechnummer in Italië en Brazilië. Vandaar dat Alitalia ook geen rijen 13 en 17 heeft, maar opvallend genoeg maken ze zich bij het Braziliaanse TAM er niet druk om. Na het raadplegen van de zogenaamde seatplans valt op te maken dat TAM zowel rij 13 als 17 heeft.

En ook 4 en 9
Er zijn meer pechnummers waar airlines rekening mee houden. In Japan kennen ze net zoals in Nederland het fenomeen vrijdag de 13e, dus ook daar liever geen rij 13. Maar de cijfers 4 en 9 zijn ook niet populair. 4 spreek je uit als 'shi' en dat klinkt kennelijk als het Japanse woord voor 'dood'. 9, 'ku', klinkt als 'marteling'. Reden genoeg voor All Nippon Airways (ANA) om de rijen 4, 9 en 13 te skippen.

KL888
En net zoals de Japanners houden Chinezen niet van het cijfer 4. Daarentegen, de 8 is een geluksgetal in China. In Hongkong wordt er bijvoorbeeld grof geld betaald om een kenteken met een 8 te kunnen bemachtigen. Luchtvaartmaatschappijen Air Canada en KLM hebben daarop ingespeeld. De route Shanghai - Toronto heeft bij Air Canada vluchtnummer AC88 en KLM-passagiers vliegen van Hongkong naar Amsterdam met de KL888.

Wil je voorkomen dat je bij een maatschappij op een stoel in rij 13 wordt geplaatst? Veel maatschappijen bieden tegenwoordig de mogelijkheid om via hun sites van te voren een stoel uit te kiezen. Helaas is dat vaak wel tegen betaling. Dat is dan weer een beetje pech hebben.