"Lelystad Airport duurder door kosten luchtverkeersleiding"

SCHIPHOL Schiphol zal veel meer geld kwijt zijn voor de kosten van de luchtverkeersleiding op Lelystad Airport dan is berekend. Dat meldt het Financieele Dagblad vandaag. In plaats van 40 tot 45 miljoen euro zal de verkeersleiding meer dan 55 miljoen euro kosten.

In juni ging de Tweede Kamer akkoord met de uitbreiding van Lelystad Airport, waarvan de stichtingskosten minimaal 130 miljoen euro bedragen. Bronnen in de politiek en de luchtvaart zeggen tegen fd.nl dat de investering en exploitatiekosten van de luchtverkeersleiding hoger zullen uitvallen. Schiphol gaat vanaf 2023 uit van 10.000 vluchten per jaar, wat daarvoor gebeurt, is onbekend. ‘Die kosten kan de luchthaven nooit terugverdienen’, stellen goed ingevoerde bronnen.

Vandaag is er opnieuw overleg tussen de Tweede Kamer en staatssecretaris Mansveld over de uitbreiding van luchthaven Lelystad. Hoewel de Kamer in juni heeft ingestemd met de uitbreiding, is het besluit genomen op basis van een onvolledige milieueffectrapportage.

Veel luchtvaartmaatschappijen zien niets in Lelystad Airport. Prijsvechter Ryanair uit Ierland heeft al laten weten dat zij in de toekomst op Schiphol actief wil zijn en Norwegian Air Shuttle richt zich op intercontinentale routes en daar is Lelystad Airport niet voor geschikt.

Ook het Nederlandse Arke ziet niks in vliegen vanaf Lelystad, het zou operationeel niet voldoen aan de eisen die de maatschappij heeft. Volgens Arke is het huidige ontwerp van de luchthaven niet geschikt om de maatschappij daar vanuit vakantievluchten te laten uitvoeren. Daarbij ziet het bedrijf op tegen het opsplitsen van Arke's activiteiten: vluchten met de grotere Boeings 787 en 767 zouden vanaf Schiphol moeten blijven vliegen omdat de startbaan op Lelystad te kort wordt.

Meer over dit onderwerp:
Amsterdam e.o. schiphol lelystad airport
Deel dit artikel:

Recent nieuws