Ga naar Content
Een man staat voor een televisie in een woonkamer.
Haarlem

Beperkte Joop wacht door nieuwe wetgeving maandenlang op zijn scootmobiel

25 februari 2024, 08.08 uur · Aangepast 13 mei 2024, 10.21 uur
Door: Paul Tromp · Foto: NH Media / Paul Tromp

Joop Papavoine uit Zandvoort is het wachten meer dan zat. Acht maanden geleden hoorde hij dat hij in aanmerking kwam voor een scootmobiel, maar hij heeft hem nog steeds niet. De reden: scootmobielen mogen niet meer in de gang of hal staan, omdat ze de vluchtroute belemmeren. Pré Wonen moet voor een andere parkeerplek zorgen en dat lukt maar niet. Joop raakt met de dag gefrustreerder.

"Hier, moet je kijken. Mijn linkerhand is helemaal dik." Joop laat zijn hand zien en inderdaad: er zit een grote zwelling op. "Ik ben eergisteren weer van mijn fiets gevallen. Het is voor mij en anderen levensgevaarlijk als ik een stukje ga fietsen."

Tekst loopt door na de afbeelding.

Joop Papavoine - Foto: NH Media / Paul Tromp

Joop is door slijtage van zijn botten slecht ter been en loopt moeilijk. Hij is een 77-jarige Zandvoorter met Amsterdamse roots: hij groeide op in de Jordaan. Nu woont hij op de derde verdieping van de Arie Koperflat in de wijk Nieuw Noord. Daar brengt hij de meeste tijd ook door, want even een blokje om is lastig voor hem.

Blij gemaakt met een dode mus

Maar acht maanden geleden kreeg hij goed nieuws. Joop had volgens de WMO recht op een scootmobiel. Een verademing, dácht hij. Maar sindsdien gebeurt er helemaal niks. "Ik heb er alles aan gedaan om het in orde te krijgen. Ik heb de wethouder gebeld, onze woningbouwvereniging Pré Wonen. Je hoort verder helemaal niks meer van ze."

Tekst loopt door na de afbeelding.

Joop Papavoine - Foto: NH Media / Paul Tromp

Joop is de klos vanwege een verandering in de Omgevingswet sinds 1 januari. Niet alleen hij, met hem ongetwijfeld vele ouderen in het land. Volgens die wet mogen scootmobielen niet meer op gangen en in centrale hallen staan. 

Maar waar dan wel?

De voertuigen zijn, vanwege het opladen van de accu's, brandgevaarlijk en staan in de weg als bewoners moeten vluchten. Woningbouwcorporaties zoals Pré Wonen moeten daarom op zoek naar alternatieve parkeerplaatsen voor de scootmobielen. Dus ook voor die van Joop. 

Maar Joop wil, als hij zijn scootmobiel dan eindelijk heeft, die gewoon in de centrale hal kunnen parkeren. "Die hal is vijftig vierkante meter en er is ruimte zat. In het verleden stonden er wel vijf scootmobielen. Die stonden helemaal niet in de weg. Hier buiten is verder niets te vinden"

Tekst loopt door na de afbeelding.

De centrale hal van de flat van Joop in Zandvoort - Foto: NH Media / Paul Tromp

Parkeren in de hal mag niet meer en zijn scootmobiel straks in zijn huis parkeren, dat kan simpelweg niet. Joop woont op de derde verdieping en het voertuig past niet in de lift. "Ze willen dat je thuis blijft wonen, maar je bewegingsvrijheid wordt je ontnomen. Welke domoor heeft dit nou bedacht?", vraagt hij zich hardop af. 

Gemeente wil geen parkeerplaats afstaan aan Joop

Pré Wonen moet vooral op zoek naar parkeerplaatsen buiten de wooncomplexen. "Ze boden een autoparkeerplaats aan in de buurt. Daar zouden dan twee scootmobielen, inclusief stalling, kunnen staan. Maar de gemeente werkte daar niet aan mee", legt Joop uit.

Hij heeft zelf een oplossing bedacht. "Maak gewoon ijzeren boxen in de hal. Dat helpt bij een eventuele brand. En je kan daar nog steeds makkelijk omheen lopen als het zou moeten. Ruimte zat." Hij is overigens niet de enige met een parkeerprobleem in de Arie Koperflat. Ook bewoonster Marja Bliek, die op de begane grond woont, klaagt erover. 

De gemeente Zandvoort, die de scootmobiel aan Joop moet leveren, laat via een woordvoerder weten dat de eerste verantwoordelijkheid in dit geval bij Pré Wonen ligt. "Pas als zij geen enkele mogelijkheid hiervoor vinden in het gebouw zelf of in de buitenruimte van het gebouw, kunnen wij als gemeente ingezet worden om opties in de openbare ruimte te onderzoeken."

Woningbouwcorporatie Pré Wonen zegt naar alternatieven te zoeken bij hun wooncomplexen. En als die er niet zijn, gaan ze met de gemeente in gesprek. "Wat betreft de situatie voor meneer Papavoine is het natuurlijk heel vervelend dat dit zo lang duurt. Het heeft onze aandacht en we proberen zo snel mogelijk met een oplossing te komen", aldus een woordvoerder. 

Voor Marja, 66 jaar en ook moeilijk ter been, is er wél een oplossing bedacht om haar scootmobiel te parkeren. Ze heeft nu een 'cube', oftewel een ijzeren stalling in haar tuin staan. Toch is ze nog niet tevreden. 

"Ik heb er overigens ook negen maanden op moeten wachten. Als ik mijn scootmobiel nu wil pakken moet ik helemaal omlopen. Ik kan niet via de schuifdeur naar de tuin, omdat ik van de woningbouwvereniging geen slot krijg aan de buitenkant van de deur."

Tekst loopt door na de afbeelding.

De stalling voor de scootmobiel van de onderbuurvrouw, naast haar huis - Foto: NH Media / Paul Tromp

Marja moet dus met pijnlijke benen eerst haar voordeur uit en de centrale hal door. Dan om haar huis heen lopen en dan kan ze de stalling in haar tuin openmaken. "Als het niet waait tenminste. Dan mag de stalling niet open. Want dan raakt de elektrische deur ontzet. Maar in Zandvoort waait het altijd. We wonen aan zee."

Star Wars

De wind is matig, storm Louis heeft Zandvoort verlaten. Met een sleutel opent Marja de stalling. Als een soort robot opent de klep zich langzaam. Het is net een scene uit de film Star Wars. En inderdaad, aan de zijkant zit een sticker met een waarschuwing. Maar we zien een lege stalling. Geen scootmobiel te bekennen. 

Tekst loopt door na de afbeelding.

Waarschuwing: niet openen bij storm en rukwinden - Foto: NH Media / Paul Tromp

Vanwege storm Louis heeft Marja haar scootmobiel namelijk in de gang bij haar voordeur gezet. Dat mag dus niet. "Ik houd het weerbericht dagelijks bij en als het stormt, dan moet ik hem dus wel binnen zetten. Maar ik zet hem niet op stroom, dus dan is het niet gevaarlijk."

Flexibele batterij

De Zandvoortse vindt dat er een flexibele batterij voor scootmobielen moet komen, net als bij veel elektrische fietsen. "Die kan je er dan uithalen en in je huis opladen. Dan is er geen gevaar. We hebben gelukkig een grote hal. Hier kan je altijd wegvluchten, maar er zijn flats waar de scootmobielen wel echt de vluchtroute blokkeren."

"Het probleem is dat ze geen maatregelen hebben genomen vóórdat de wet werd veranderd. Daar is het fout gegaan. Het is, denk ik, een landelijk probleem en niet alleen voor Zandvoort. Joop zou zijn scootmobiel gewoon in zijn huis moeten kunnen zetten, maar dan hadden ze wel eerst de liften moeten aanpassen. Maar daar is dus niet over nagedacht. Nu moeten ze per individu naar een geschikte oplossing zoeken."

Tekst loopt door na de afbeelding.

De scootmobiel van Marja in de gang van het complex - Foto: NH Media / Paul Tromp

Marja denkt dat er naast de wooncomplexen een soort garageboxen moeten komen voor scootmobielen. Dat zou een hoop oplossen, maar dan moet de gemeente wel stukken grond verkopen. 

Joop denkt er het zijne van. "Ik hoop dat ik een keer iets hoor. Dat ze me op de hoogte houden in ieder geval. Het is altijd makkelijk gezegd dat je naar een oplossing zoekt. Dat hoor ik altijd. Maar er gebeurt helemaal niks."

Meer nieuws uit Haarlem e.o.?

💬 Blijf op de hoogte via onze Facebookgroep Nieuws uit Haarlem en omgeving. Reageer, discussieer en deel jouw nieuws.

📰 Volg de laatste berichtgeving altijd via NHNieuws.nl/Haarlem.

🔔 Download de app en krijg een melding bij belangrijk nieuws uit jouw buurt

📧 Stuur ons jouw tips op [email protected]

✏️ Tikfout gezien? Laat het ons weten via [email protected]