Ga naar Content

Binnenhaven moet nijpend tekort aan ligplaatsen bij Muiden tegengaan

MUIDEN Dat er een buitenhaven komt aan het IJmeer bij Muiden is bijna zeker. Maar of dat het tekort aan ligplaatsen voor de Muiders zelf oplost is de vraag. "De buitenhaven is een wat duurdere haven en dat is niet bedoeld voor alle mensen die hier aan de watersport deelnemen”, vertelt bestuurslid Jaap Westdorp van de Watersportvereniging Muiden aan NH Nieuws. “De buitenhaven is meer voor de zeilers”, vult voorzitter Sander Sterk aan.

Volgens Sander en Jaap is er in Muiden een nijpend tekort aan ligplaatsen voor de vele watersporters uit het kleine vestingstadje. Er moet een binnenhaven komen. En wel op de plek van de oude A1. Hier is aan de Vecht een stuk braakliggend terrein ontstaan. Het zou de ideale plek zijn voor een binnenhaven. "De inwoners van Muiden hebben nu geen haven. Ze liggen in Weesp, Amsterdam en noem maar op", vertelt Westdorp. "Ook de plaatselijke roeivereniging is altijd maar aan het hannesen met plekken", vult Sterk aan.

Daarnaast is er nauwelijks plek voor het opvangen van passanten die Muiden willen aandoen, de vele plezierjachten die tochtjes maken langs de Noord-Hollandse binnenwateren. "Er gaan nu 20.000 schepen door Muiden heen en die laten Muiden links liggen", vertelt Westdorp. "Als je nergens kan aanleggen, is er maar een oplossing: doorvaren naar Weesp. Daar zijn drie havens met publieke aanlegsteigers. Dat is hier niet", licht Sterk toe.

Dagjesmensen
De bewoners en de middenstand zien de plannen van Sterk en Westdorp wel zitten. Als er meer dagjesmensen kunnen aanmeren, is dat alleen maar goed voor het stadje. "Als je rustig wandelt, zit je hiervandaan zo in vier minuten in het centrum van Muiden", legt Sterk uit.

De vraag naar ligplaatsen zal in de toekomst alleen maar groter worden als de plannen voor een nieuwe sloepenroute doorgaan. Veel Muiders vrezen dat ze hierdoor last gaan krijgen van al het vaarverkeer in het vestingstadje. Maar ook hier hebben de heren van de watersportvereniging wat op gevonden. "Als je een kort kanaaltje graaft naar de trekvaart, dan hebben de bewoners geen last meer van openstaande bruggen. En dan kunnen de boten zo buiten Muiden om naar de binnenhaven varen. Ze kunnen dan blijven liggen of ervoor kiezen om via de Vecht door te varen."

Lees ook: Roeivereniging Naarden dupe van komst motorboten

Sterk en Westdorp hebben de plannen uitgewerkt en komen tot de conclusie dat de aanleg van een binnenhaven niet veel hoeft te kosten. Ze willen ook voor de gebruikers de prijzen laag houden door vanuit verenigingsniveau te werken. "Leden kunnen zelf taken uitvoeren als havenmeester. En ook onderhoud doen we zelf. Dus wij kunnen gewoon heel laag draaien qua kosten", vertelt voorzitter Sterk.

Sterk en Westdorp hopen nu dat de gemeente wil meewerken aan een haalbaarheidsonderzoek naar de haven. Ze willen tussen de 80 en 120 ligplaatsen creëren.