Ga naar Content

Meerdere bussen op de weg ondanks staking: vakbonden woedend

NOORD-HOLLAND Vakbonden FNV en CNV zijn niet te spreken over het feit dat in delen van de provincie chauffeurs toch aan het werk zijn gegaan. "Dit riekt naar intimidatie."

In de Zaanstreek werden verschillende buschauffeurs gisteren door hun werkgever gebeld met de vraag of ze vandaag en morgen van plan waren om te staken of te werken. Sommige chauffeurs voelden zich hierdoor zodanig geïntimideerd, dat ze besloten vanmorgen gewoon achter het stuur te kruipen. Ook in Haarlem zijn op sommige lijnen - veelal jonge - chauffeurs aan het werk. Ze zouden bang zijn dat ze, door mee te doen met de staking, een verlenging van een contract mislopen. 

Lees ook: Buschauffeurs Zaanstreek 'geïntimideerd' door werkgever: deel toch aan het werk

FNV kreeg verschillende meldingen binnen, voornamelijk over Connexxion. Zo zou er sprake zijn van 'besmet werk' (het inzetten van uitzendkrachten, zodat er toch ritten gereden kunnen worden) en rijden de bussen niet volgens de dienstregeling. Ook zijn er meldingen dat de tachograaf, die de rijtijden en snelheid registreert, in de bussen uit staat. In Hoorn mogen chauffeurs niet in hun kantoor staken. 

"Formeel mag de werkgever personeel bellen om te vragen of ze gaan staken of niet", legt FNV-woordvoerder Mariëtte van Dijk uit. "Maar dit riekt naar intimidatie en slecht werkgeverschap." Ze raadt iedereen die zich geïntimideerd voelt aan om zich vooral bij de vakbond te melden. 

"Slechte verliezer"
Vakbond CNV vindt het handelen van de vervoerder schandalig. "Ik heb er bijna geen woorden voor", vertelt Hanane Chikhi van CNV. "Het laat zien dat de werkgever een slechte verliezer is. Juridisch gezien mogen werkgevers een staking niet tegenhouden of frustreren door ander personeel in te zetten."

Lees ook: Vandaag en morgen vrijwel geen bussen door staking: dit is wat je moet weten

Ze vervolgt: "Bellen is mensen onder druk zetten. Je moet als werknemer lef hebben om te zeggen dat je gaat staken, zeker als je een flex- of tijdelijk contract hebt."

Verantwoordelijkheid
Chikhi benadrukt dat werkgevers verantwoordelijk zijn voor hun personeel. "Reizigers zijn boos dat het openbaar vervoer plat ligt. Als er dan toch bussen rijden, is dat verwarrend. De jonge chauffeurs die toch gaan rijden, krijgen de ellende over zich heen." 

Lees ook: Vandaag en morgen grote busstaking: plan hier je alternatieve reis!

Als ze daar aanleiding toe zien, overwegen de vakbonden met de arbeidsinspectie uit te zoeken of vervoerders zich aan de regels hebben gehouden. "Er staan hoge boetes op als blijkt dat ze in strijd met de wet handelen", besluit Chikhi.

Reactie Connexxion
Een woordvoerder van Connexxion laat in een reactie weten dat de werknemers volledig vrij zijn in hun keuze om te staken."Wij respecteren het recht om te staken en zullen onze mensen dan ook nooit vragen om te komen werken", benadrukt hij tegenover NH Nieuws. 

Waarom wordt er gestaakt? 
Buschauffeurs die werken in het streekvervoer (vrijwel alle chauffeurs, behalve in de grootste steden) zijn het niet eens met de voorgestelde cao van hun werkgevers. Zij vinden dat de werkdruk te hoog is geworden en willen daarnaast meer salaris. Lees hier meer over de gevolgen van de staking in jouw regio. 

Foto: NH Nieuws