Ga naar Content

Burgemeester Zaanstad: 'Doortrekken metro ligt voor de hand'

ZAANSTAD Burgemeester Jan Hamming van Zaanstad stelt dat het 'voor de hand ligt' dat er een metrolijn wordt doorgetrokken in de richting van Zaanstad. Het openbaar vervoer vergt volgens hem verbetering omdat er veel in de regio bijgebouwd gaat worden.

"We ontkomen er niet aan om daarover na te gaan denken", aldus Hamming tegen NH Nieuws. Er zou onder meer iets moeten veranderen, omdat Zaanstad onder druk staat vanwege de oververhitte woningmarkt in Amsterdam. "Dat merk ik persoonlijk, want ik zoek een woning en ik zie veel concurrentie uit Amsterdam."

Lees ook: 'Trek Noord-Zuidlijn door tot Hoorn om druk op Amsterdam te verminderen'

Om zowel Amsterdammers als Zaankanters een woonruimte te bieden worden er 20.000 huizen bijgebouwd in Zaanstad. Door een betere metroverbinding zou het voor inwoners van de Zaanstreek makkelijker zijn om vervolgens hun werk te bereiken in de stad. "In Amsterdam zijn duizenden vacatures. Daar kunnen ook Zaandammers, die vaak nog aan de kant staan, van profiteren."

Trots op Noord-Zuidlijn
Toch is de burgemeester voorlopig ook blij met de Noord-Zuidlijn. "Dit is iets om trots op te zijn. Ook voor Zaanstad is dit ook heel goed." De burgemeester verwacht dat mensen door deze nieuwe metrolijn ook al makkelijker Amsterdam kunnen bereiken.

Lees ook: Openingsdatum Noord-Zuidlijn op losse schroeven

Hoewel de metrolijn vooral op Amsterdam is gericht, benadrukt GVB-directeur Alexandra van Huffelen dat 'het belangrijk is om te investeren in de regio'. Volgens haar is er behoefte aan meerdere verbindingen, omdat er 'steeds meer mensen zijn die in dorpen en steden om Amsterdam heen wonen, maar wel in de stad werken'.

Verbinding tot aan Almere
De eerste verbinding waar ze in zou willen investeren is de zogenoemde Oost-Westlijn. Binnen Amsterdam moet deze van Schiphol naar Zeeburg lopen, maar volgens Van Huffelen 'wordt de lijn misschien zelfs tot aan Almere doorgetrokken'. Ook een lijn richting de Zaanstreek behoort nog tot de opties.

Voor Hamming zou dat een gewin zijn. Onder meer omdat er dan wellicht meer toeristen naar Zaanstad worden gelokt. "Er zijn hier prachtige, onontdekte plekken." Maar wanneer de lijn werkelijkheid wordt, blijft nog wel de vraag. Zo heeft de bouw van de Noord-Zuidlijn in elk geval behoorlijk lang geduurd.

Eerst genieten
Van Huffelen wil dan ook eerst even 'genieten' van de start van de nieuwe metro. "En de lijn goed testen, zodat we er 22 juni helemaal klaar voor zijn." Wat betreft de plannen voor nieuwe metroverbindingen, is het college volgens haar nu eerst aan zet. "Je moet in elk geval nu al beginnen met plannen maken en geld verzamelen."

Lees ook: Eindelijk: eerste reizigers testen Noord-Zuidlijn in Amsterdam

Zo ging geld verzamelen voor de Noord-Zuidlijn ging niet altijd gemakkelijk: de metro heeft veel meer gekost dan in eerste instantie was begroot. Toch verwacht Hamming dat de financiering van een nieuwe lijn naar Zaanstad wel rond te krijgen is. "In Amsterdam was er ook niet zoveel geld, maar het is er uiteindelijk wel gekomen." Bovendien zijn de verbindingen volgens hem wel wat waard. "Je kunt hier weer honderd jaar mee vooruit."

Foto: ANP / Gé Dubbelman