Ga naar Content

VR-technologie uit Alkmaar bereikt topclubs: "Het is een soort FIFA-spelletje"

ALKMAAR Het omzetten van wedstrijdbeelden tot een virtuele wereld waarin spelers hun wedstrijd kunnen herbeleven. Het klinkt allemaal erg futuristisch, maar bij Beyond Sports uit Alkmaar doen ze dat. Verschillende voetbalclubs van over de hele wereld maken er gebruik van.

"Het is net een soort FIFA-spelletje", zegt oprichter Nicolaas Westerhof als het over de VR-technologie gaat. Op de tweede verdieping van een oud karakteristiek pand in het centrum van Alkmaar staat een set opgesteld waar hij demonstreert wat spelers ervaren. "De bedoeling is dat spelers hier een beter inzicht door krijgen."

Bij het opzetten van de bril duik je de virtuele wereld in. Beelden van eerder gespeelde wedstrijden worden door het bedrijf omgetoverd tot een driedimensionale wereld. Met de bril op je neus kan je 360-graden rondkijken in bewegende wedstrijdsituaties en gemaakte keuzes opnieuw zien. Ook kan je onderdeel uitmaken van het spel. Je kruipt als het ware in het hoofd van een speler die die wedstrijd speelde. "Op die manier komen we heel erg dicht bij de werkelijkheid."

Wat is virtual reality?
Bij deze digitale technologie wordt een virtuele werkelijkheid gecreëerd. Door de zintuigen te manipuleren ervaar je als gebruiker deze schijnwerkelijkheid als een nieuwe realiteit waarin je je daadwerkelijk voortbeweegt. Je ziet, hoort, voelt en beleeft deze nieuwe wereld om je heen. Bovendien ben je in staat om interactief veranderingen aan te brengen. Bijvoorbeeld door op een knop te drukken of een hendel te bewegen. Voor deze manipulatie dien je behalve een display ook te beschikken over speciale VR-apparatuur: een bril, afstandsbediening of handschoenen.

Anders vanaf de zijlijn
"We zijn in een aantal jaar uitgegroeid tot een bedrijf van dertig man", vertelt oprichter Sander Schouten, al zittend op de retro bank in de kantine. Om hem heen hangen de voetbalshirt van een aantal clubs waar zij hun product aan leveren. Van AZ tot Stoke City en van Arsenal tot de DFB; de Duitse nationale voetbalbond. Het begon allemaal bij de Alkmaarse club, omdat Sander merkte dat er behoefte aan was. "Ik heb coaches horen zeggen dat ze denken wat de speler ziet. Vanaf de zijlijn is dat anders dan in het veld."

Jeugdspelers op niveau eerste elftal
Een bijkomend voordeel van de VR-technologie is dat het toepasbaar is op alle elftallen. Leeftijd en fysieke gesteldheid spelen geen rol. Op die manier kunnen jeugdspelers van een club in het hoofd van een speler van het eerste elftal kruipen. "Bij de jeugd zorgt dat ervoor dat ze qua denken dichter bij het niveau van het eerste komen. Ze ervaren alles wat een speler uit het eerste heeft gezien. Clubs kunnen op die manier hun tactiek in de hele jeugdopleiding toepassen", verklaart Nicolaas.

Meer dan voetbal
Op dit moment is het bedrijf ook druk bezig om de technologie in andere sporten te implementeren. Naast voetbal gebruiken ze de technologie ook in basketbal, ijshockey en American Football. "Het kan eigenlijk bij iedere teamsport plus wielrennen", vertelt Sander. "Het enige verschil tussen die sporten is het bewegen van de spelers, maar de technologie is nagenoeg gelijk."

Technologie in de sportwereld
Al die technologie klinkt leuk, maar er zijn ook een aantal kritische geluiden op de toenemende mate van technologie in de sportwereld. Het pure van de sport zou eronder lijden, stellen critici. Daar wil Sander niets van weten. "Ik denk dat het de creativiteit alleen maar stimuleert. Als je ruimtelijke inzicht beter wordt, heb je meer tijd over in het veld."

Foto: