Ga naar Content

Horinezen boos op zwembad Waterhoorn: 'toegang ineens veel duurder'

HOORN Onrust onder zwemliefhebbers uit Hoorn en omgeving. Omdat de exploitant van de zwembaden oude abonnementen heeft afgeschaft, zijn sommige badgasten ineens veel duurder uit.

Tot voor kort kreeg je met een gezinsabonnement voor minder dan 200 euro het hele jaar toegang tot de zwembaden De Waterhoorn en De Wijzend. Aantrekkelijk voor regelmatige bezoekers, maar Optisport besloot de bezem door de tarievenlijst te halen. 

Op sociale media wordt boos gereageerd op de situatie. Donny Reemer, een vader van vijf kinderen zegt tegen NH Nieuws: "Ik betaalde rond de 180 euro voor het gezinsabonnement per jaar. Nu kost één keer zwemmen zo'n 30 euro. Dit is voor ons niet op te brengen. Wij gaan op deze manier niet meer elke week naar het zwembad."

Politiek
Ook de Hoornse politiek bemoeit zich met de kwestie. Dick Bennis van het CDA is bezorgd over de nieuwe tarieven. "Het is natuurlijk heel triest als mensen zeggen dat ze niet meer naar het zwembad kunnen gaan. Want dit is een openbare gelegenheid en een belangrijke voorziening in Hoorn. Ik hoor hier veel mensen erover klagen."

Reactie Optisport
Olivier van Veen van Optisport laat weten dat de klachten bekend zijn en ze ook begrijpt. Tegelijkertijd heeft het bedrijf geconstateerd dat het abonnement zoals het bestond niet langer rendabel is. 

Er wordt nu gewerkt aan een goed en sociaal alternatief dat ook met de Hoornse gemeenteraad zal worden besproken. Optisport streeft ernaar om het alternatieve abonnement voor 1 mei te kunnen aanbieden. 

'Rommelt' al langer
Voor sommige bezoekers van het zwembad staan de stijgende tarieven niet op zichzelf. Op sociale media laten meerdere zwemmers weten dat meerdere zaken achteruit zijn gegaan sinds Optisport de baden zo'n anderhalf jaar geleden overnam.

Dat beaamt ook Donny Reemer: "Wij waren trouwe bezoekers van zowel De Wijzend als De Waterhoorn en zeer tevreden. Tot het moment dat het werd overgenomen door Optisport. Zowel qua schoonmaak als onze ervaringen met het personeel is het steeds minder geworden." 

Ook CDA'er Dick Bennis geeft aan dat dit 'het zoveelste incident is'. "Eerst was er een probleem met het personeel dat overgenomen zou worden door Optisport, wat uiteindelijk met horten en stoten gebeurde. Toen waren er allerlei zorgen rondom de veiligheid en het toezicht op de baden en nu dit weer." 

Foto: NH Nieuws/Optisport