Ga naar Content
Noord-Holland

KLM en Schiphol teleurgesteld over besluit Lelystad Airport

21 februari 2018, 16.27 uur · Aangepast 21 februari 2018, 20.43 uur
Door: · Foto: NH Nieuws/Doron Sajet

AMSTELVEEN - De KLM is 'zeer ontstemd' omdat de uitbreiding van Lelystad Airport met minstens één jaar is uitgesteld. Dat is volgens de luchtvaartmaatschappij in tegenspraak met afspraken die jaren geleden zijn gemaakt over verdere groei op Schiphol.

"Nu capaciteit op Lelystad Airport niet beschikbaar is, moet groei op Schiphol mogelijk worden gemaakt'', vindt KLM topman Pieter Elbers. Hij pleit al langer voor meer groeimogelijkheden op Schiphol. Vorig jaar handelde de luchthaven net geen 500.000 starts en landingen af. Dat is het maximum dat destijds is afgesproken en dat geldt tot en met 2020.

Het bedrijf wijst op het belang van de luchtvaart voor de Nederlandse economie. Volgens de luchtvaartmaatschappij draagt de sector 30 miljard euro bij aan het bruto binnenlands product (bbp) en is hij goed voor 300.000 banen. Als er drie jaar lang geen capaciteit bijkomt heeft dat zeer nadelige gevolgen voor de bereikbaarheid, het vestigingsklimaat en de werkgelegenheid, aldus het bedrijf.

'Lelystad is keihard nodig'
Ook wethouder Jop Fackeldey (Luchthavenontwikkeling) van Lelystad vindt het uitstel van de uitbreiding van Lelystad Airport 'heel vervelend'. Hij wijst erop dat bedrijven klaar staan om aan de slag te gaan. Volgens hem heeft Schiphol Lelystad 'keihard' nodig.

Lelystad Airport heeft eerder laten weten dat uitstel met een jaar zeker vier miljoen euro extra kosten zal meebrengen. Volgens de wethouder moet je de procedures zorgvuldig doorlopen. "En als de uitkomst van die procedure is dat het in april 2019 niet lukt dan deel ik helaas de conclusie dat het onvermijdelijk is dat het tot uitstel komt."

Lees ook: Politiek blij met uitstel Lelystad Airport

Ook Schiphol is 'teleurgesteld' dat de uitbreiding van Lelystad Airport nog een jaar is uitgesteld. "Natuurlijk begrijp ik dat de minister zorgvuldigheid vooropstelt'', zegt topman Jos Nijhuis. "Tegelijkertijd moet de luchtvaart in Nederland nu nog langer wachten op de invulling van een politiek en maatschappelijk besluit dat tien jaar geleden is genomen.'' 

Schiphol op slot 
Voor Schiphol werd destijds een plafond van 500.000 starts en landingen afgesproken, op voorwaarde dat verkeer dat niet gebonden is aan overstapmogelijkheden kan uitwijken naar regionale vliegvelden. "De opening van Lelystad Airport op 1 april 2019 was een deel van de oplossing'', zegt Nijhuis.  

Nu dat niet doorgaat zal volgens hem gesproken moeten worden over een andere oplossing. Schiphol heeft het maximale aantal vliegbewegingen vorig jaar al bijna bereikt en dreigt voor enkele jaren 'op slot' te gaan.