Ga naar Content

Stichting start stickeractie tegen forse winkelleegstand in Bussum

BUSSUM Een ludieke actie in Bussum om het winkelend publiek te betrekken bij de zorgelijke leegstand van winkels: via stickers kunnen klanten op de ruiten van leegstaande panden hun wensen plakken. Zo kan iedereen zien welke winkel of voorziening zij daar willen hebben.

De stickeractie van stichting Pro Bussum is vandaag afgetrapt door wethouder Miriam van Meerten-Kok (VVD) van de gemeente Gooise Meren, waar Bussum onder valt. Dorpsmanager Ellen van Vossen verwacht veel van de actie. "Er kwam al zelfs een voorstel voor een karaoke-bar. Het mogen winkels zijn, maar ook allerlei andere ideeën zijn van harte welkom."

Leegstand 
In heel Noord-Holland staat acht procent aan winkelruimte leeg. In het centrum van Bussum is dat bijna het dubbele: vijftien procent. Van de ruim 200 winkels staan rond de 30 leeg. En daarmee neemt het winkelcentrum in Bussum de grootste leegstand van alle winkelcentra in Gooise Meren voor zijn rekening.

Volgens retaildeskundige Paul Moers zijn er vooral kansen voor de zogeheten conceptstores, vanwege de diversiteit en het regelmatig veranderende aanbod. Mirja de Kind heeft al anderhalf jaar zo'n conceptstore, namelijk Yellow Birds. "Ik verkoop kleding voor dames, heren en kinderen. Maar ook sieraden, kussens voor op de bank, vazen... alles eigenlijk."

Met de ideeën op de stickers gaat stichting Pro Bussum aan de slag. Zo zullen vastgoedeigenaren actief ondernemers benaderen om naar het winkelcentrum van Bussum te komen. Ook zal gekeken worden of al bestaande winkels op de goede plek zitten of meer in het zicht moeten worden geplaatst.

Foto: NH Nieuws