Ga naar Content
Noord-Holland

Nederland in de ban van Black Friday: "Idiote aanbiedingen"

24 november 2017, 15.00 uur · Aangepast 24 november 2017, 15.36 uur
Door: · Foto: ANP

NOORD-HOLLAND Er was deze week geen reclamefolder open te slaan waar niet in schreeuwende letters werd geadverteerd voor Black Friday. Maar waar komt die trend vandaan en zijn al die grote kortingen wel echt?

"Black Friday is over komen waaien uit Amerika", vertelt trendwatcher Vincent Evers aan NH Nieuws. "Daar is Thanksgiving de grootste feestdag van het jaar, nog veel groter dan Kerst. Je komt dan met de hele familie bij elkaar - die komen overvliegen uit alle hoeken van het land - en omdat dat op een donderdag valt, meldde iedereen zich ziek op de vrijdag."

Idiote aanbiedingen
Ook markeert de dag na Thanksgiving, dat gisteren weer werd gevierd, de eerste dag dat de Kerstinkopen weer worden gedaan. "Op dat moment in het jaar maken de grote bedrijven echt flinke winsten. De laatste vijftien jaren zijn ze daarbij gaan stunten met idiote aanbiedingen, zoals een iPhone voor één dollar voor de eerste tien klanten die de winkel in komen. Daar kennen we ook de beelden van over elkaar buitelende Amerikanen voor een winkel van."

Grote merken als Apple en Amazon hebben ervoor gezorgd dat het fenomeen ook naar Europa is komen overwaaien. "Via aanbiedingen op hun websites werd Black Friday ook steeds meer een ding voor ons. Nu zie je dat in de winkelstraten terug, maar ook sites als Coolblue en bol.com proberen aan te haken met megakortingen op bijvoorbeeld tv’s."

Ook in Noord-Holland
In Heerhugowaard, Hoofddorp en Purmerend hebben de winkeliers de handen ineen geslagen om Black Friday ook in onze provincie een succes te laten worden. In de binnensteden kan het winkelend publiek vanavond tot 23.00 uur lang terecht om te shoppen met extra korting. Ook zullen er livebands en een dj spelen om het nog feestelijker te maken.

In steden als Alkmaar, Amstelveen, Den Helder, Hilversum, IJmuiden en Zaanstad zullen de winkels tot 21.00 uur open zijn om de Noord-Hollanders nog wat mee te geven van de Amerikaanse koopgekte.

Advies
Maar zijn die kortingen wel echt? "Soms zijn de prijzen gewoon verhoogd, zodat een korting echt lijkt, maar niets waard is." Ook wordt er flink ingespeeld op het gevoel. "De tijdelijkheid van de aanbieding speelt in op het gevoel dat je nú je slag moet slaan", zei consumentenpsycholoog Maud Ebbekink eerder tegen NH Nieuws over zulke uitverkoopstunts. "Dat stimuleert je om sneller een knoop door te hakken."

Nog een laatste gratis advies van Evers: "Kijk maandag nog eens wat je net gekochte product dan kost. Dan zie je al snel hoe echt die aanbieding was."