Piloten luiden noodklok: "Schiphol moet veiliger"

SCHIPHOL - Een auto van de vogelwacht die nog op een van de startbanen rijdt, terwijl tegelijkertijd een vliegtuig op het punt staat om te starten. Of een sleepwagen met een vliegtuig die een landingsbaan oversteekt op het moment dat een ander vliegtuig diezelfde baan nadert. Het zijn voorbeelden van incidenten op Schiphol die volgens pilotenvakbond VNV voortaan voorkomen kunnen worden. De bond luidt vandaag de noodklok in de Tweede Kamer.

Door luchtvaartverslaggever Doron Sajet

De bovengenoemde voorbeelden uit 2016 en 2017 zijn goed afgelopen. Zo werd de startklaring voor het vliegtuig tijdig ingetrokken toen de vogelwacht alarm sloeg en het naderende toestel maakte een doorstart, ruim voordat het de landingsbaan raakte met daarop het gesleepte vliegtuig. De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) concludeerde al in april van dit jaar dat dit soort incidenten voorkomen moeten worden, wil Schiphol veilig kunnen groeien.

"De grenzen van een veilige afhandeling van het vliegverkeer komen in zicht", schreef de raad toen. Om verdere groei mogelijk te maken, moet de afhandeling van het vliegverkeer veel minder complex worden ingericht. De overheid moet zich nadrukkelijker opstellen als eindverantwoordelijke, vonden de onderzoekers.

Lees ook: Onderzoeksraad: Schiphol moet veiliger om verder te groeien

De Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) roept vandaag de Tweede Kamer op om in actie te komen. Woordvoerder Joost van Doesburg: "Wij zien dat de houding op dit moment is dat het veilig genoeg is. Wij staan er anders in. De VNV vindt dat het zo veilig mogelijk moet."

Te veel baanwisselingen
De VNV komt daarom met eigen conclusies om de vliegonveiligheid op Schiphol te voorkomen. Zo vindt de pilotenvereniging dat er op een dag veel te vaak van start- en landingsbanen wordt gewisseld. Maar liefst zestien keer per dag. De VNV onderkent de druk van geluidhinder op de omwonenden, maar de vele baanwisselingen dragen niet bij aan de veiligheid.

Volgens de VNV zou het grootste deel van de dag gebruik gemaakt moeten worden van dezlfde twee startbanen en twee landingsbanen. Zo zijn piloten lang van tevoren voorbereid en is de kans op fouten een stuk kleiner.

Luchtvaart-Engels
Ook pleit de vakbond voor het vereenvoudingen van het radioverkeer. Zo zouden sleepwagens zoals in het eerder genoemde voorbeeld op een andere radiofrequentie met de verkeersleiding communiceren dan piloten. VNV vindt dat daarvoor een en dezelfde frequentie zou moeten worden gebruikt. Daarbij wordt er door de bestuurders van dit soort voertuigen niet in 'Luchtvaart-Engels' gecommuniceerd, iets dat standaard is bij radiotelefonie in de luchtvaart. Ook zouden er meer taxibanen om de start- en landingsbanen moeten worden aangelegd.

Vandaag vindt er in de Tweede Kamer een overleg plaats over het rapport van de Onderzoeksraad.

Meer over dit onderwerp:
Amsterdam e.o.
Deel dit artikel:

Reageren

Recent nieuws