Ga naar Content
Noord-Holland

KLM-personeel staakt: luxe lounge Schiphol dicht

7 november 2017, 19.29 uur · Aangepast 7 november 2017, 23.36 uur
Door: · Foto: KLM

SCHIPHOL Business en First Class-passagiers van onder meer KLM en Air France zullen vanavond op Schiphol voor hun vlucht tussen alle andere passagiers moeten wachten. Het is het gevolg van een staking van het personeel van de zogenaamde KLM Crown Lounges. Ze zijn boos dat hun werkgever KLM hen wilt ontslaan.

Door luchtvaartverslaggever Doron Sajet

Sinds 18.00 vanavond hebben de gastvrouwen en -heren van de KLM Crown Lounges in zowel het Schengen- als het niet-Schengengebied het werk neergelegd. Passagiers met Business Class- of First Class-tickets krijgen bij de incheckbalies te horen dat zij niet in een van de luxe lounges op hun vliegtuig kunnen wachten.

Lees ook: Vakbonden dreigen KLM met acties bij ontslag gastvrouwen en -heren

Niet alleen KLM-passagiers zijn gedupeerd, ook reizigers van Air France, Delta en het Indiase Jet Airways kunnen de hele avond geen gebruik maken van de lounges.

KLM wil de lounges uitbesteden aan Vermaat Groep, waarvoor de gastheren en - vrouwen bij KLM uit dienst moeten treden om vervolgens een contract te tekenen bij horecadienstverlener Vermaat. De arbeidsvoorwaarden van Vermaat zijn volgens de vakbonden lang niet zo goed als die van KLM.

Joop Hofland van vakbond De Unie laat NH Nieuws weten dat de 12 personeelsleden die vanavond dienst hebben allemaal staken. Ze worden op Schiphol ondersteund door 15 collega's die vanavond vrij zijn. In totaal gaat het om 35 'hospitality agents' die door de maatregelen worden getroffen.

KLM laat later op de avond in een reactie weten het standpunt van de bonden en de daaraan gekoppelde acties in de KLM-lounges op Schiphol onbegrijpelijk te vinden. Volgens de maatschappij zijn de acties niet in het belang van hun gezamenlijke klanten. KLM roept de bonden daarom op om serieus naar het aangeboden arbeidsvoorwaardenpakket te kijken.

Business- en first class passagiers worden netjes geïnformeerd over de actie bij de #KLM lounges #StopOutsourcing #EnoughIsEnough pic.twitter.com/qeunT3PMyV

— Joop Hofland ® (@JoopHofland) 7 november 2017