Omwonenden Schiphol strijden tegen nieuwe woningen binnen geluidszones

HAARLEMMERMEER - Omwonenden van Schiphol hopen de grote plannen om honderdduizenden woningen te bouwen dichtbij de luchthaven, tegen te houden. Dinsdag wordt er in de Tweede Kamer beslist of het Luchthavenindelingsbesluit, waar deze plannen in staan, wordt aangehouden.

 

 

"Het is vijf voor twaalf, maar het is nu nog vóór twaalf uur", benadrukt Matt Poelmans, bewonersvertegenwoordiger in de Omgevingsraad van Schiphol. Er mag volgens het Luchthavenindelingbesluit weer gebouwd worden in de omgeving rondom Schiphol. Goed nieuws, vinden velen, want de woningnood is hoog en het zou de regio een enorme boost geven. 

Clausule
Maar de huizen komen ook in de geluidszones te liggen, een stuk dichter op de luchthaven dan voorheen mogelijk was. Daarom is er een clausule bedacht in het koopcontract bij de nieuwbouwwoningen, waarin wordt gewezen op mogelijke geluidsoverlast. Daar moeten de kopers mee akkoord gaan.

Ellen Elout, zelf woonachtig in Leimuiden, vindt het een absurd plan. "Die mensen moeten in feite tekenen voor het accepteren van zware geluidshinder, en door de uitstoot, het toebrengen van schade aan hun eigen gezondheid. Hoe bizar is dat?" Ook Poelmans is ontsteld: "De komende jaren wordt er alleen maar méér gevlogen. Het is onverantwoord." 

Lees ook: NH Peilt: Niet klagen over Schiphol in nieuwbouwhuis

In gemeente Haarlemmermeer is de vraag naar woningen groot. Wethouder Adam Elzakalai is daarom juist blij met de plannen én de clausule: "We hebben woningen nodig. Wat we met de clausule in feite doen, is bewustwording creëren, we willen de mensen informeren over de mogelijke overlast die ze ondervinden van de vliegtuigen. Het blijft uiteraard de keuze van mensen zelf om er te wonen."   

Uitgangspunt is dat de luchtvaartsector wordt gevrijwaard van extra kosten zoals geluidsisolatie van woningen. Klagen over overlast heeft dan eigenlijk geen zin meer. 

Niet op deze plek bouwen
De vraag is volgens Elout of mensen weten waar ze aan beginnen. "Als ze een uur onder de startbaan hebben gestaan, kunnen ze het weten." Poelmans vult aan: "Je moet überhaupt niet op deze plek bouwen. Er zijn nog genoeg plekken in de regio waar het wél kan. Laten we samen naar die plekken zoeken."

Dinsdag wordt er in de Tweede Kamer gekeken of het besluit, dat in januari 2018 ingaat, aangehouden wordt. 

Deel dit artikel:

Reageren

Recent nieuws