Ga naar Content
Noord-Holland

Sneller van A naar B of langer in de kou? Dit betekent de nieuwe NS-dienstregeling voor jou

27 oktober 2017, 14.14 uur
Door: · Foto: Shutterstock/NS

NOORD-HOLLAND Op 10 december past de NS haar dienstregeling aan. Omdat het bedrijf voortbouwt op de vorig jaar volledige vernieuwde dienstregeling, verandert er niet veel. Toch zijn reizigers op sommige trajecten iets korter of langer onderweg. We zetten de belangrijkste wijzigingen voor je op een rijtje.

Vanaf 10 december rijden er dagelijks door het hele land vijftig intercity's en tachtig sprinters meer dan nu, zo belooft de vervoerder. Een groot deel van de extra intercity's gaat rijden tussen Amsterdam, Utrecht en Eindhoven.

Lees ook: Proef geslaagd: tienminutentrein gaat 7 dagen per week rijden

Op de stations op dat traject vertrekt dan iedere tien minuten een intercity, waarmee de NS de eerder geteste spoorboekloze dienstregeling definitief invoert. De NS zelf noemt de extra treinen tussen Amsterdam en Eindhoven 'de belangrijkste verandering'. 

  • Wie 's avonds of in het weekend vanaf Utrecht Centraal naar Schiphol Airport wil, hoeft minder lang te wachten. Net als tussen Utrecht en Eindhoven en tussen Utrecht en Nijmegen gaan er tussen de Domstad en het vliegveld meer intercity's rijden.
  • Wie op zondag tussen Amsterdam en Alkmaar (of vice versa) reist, hoeft minder lang te wachten. In plaats van twee intercity's gaan er vier intercity's tussen de hoofdstad en de Kaasstad rijden.
  • Van Enkhuizen naar Utrecht? Nu moet je nog op Amsterdam Sloterdijk overstappen, maar vanaf 10 december wordt dat een directe trein. Ook reizigers met Eindhoven of Heerlen als bestemming kunnen blijven zitten.  
  • De meeste reizigers zijn sneller op de plek van bestemming, maar dat geldt niet voor iedereen, waarschuwt de NS. Zo zijn reizigers die in de daluren van Enkhuizen naar Purmerend of Zaandam willen door een slechtere aansluiting vijf minuten langer onderweg. 

    Lees ook: NS door het stof: "Jongen had niet uit trein gezet mogen worden"

    In de daluren zullen sommige sprinters er langer over doen om van Amsterdam naar Utrecht te rijden. Dat heeft te maken met de hogere snelheid van ICE-treinen op dat traject, waarvoor de snelheid van de sprinters aan banden wordt gelegd.