Ga naar Content
Noord-Holland

Heemskerker in Braziliaanse cel schrijft boek over drugssmokkelverleden

21 oktober 2017, 14.39 uur
Door: · Foto: NAU Uitgeverij

HEEMSKERK Ver weg in een Braziliaanse cel schreef Heemskerker Raymond K. een boek over zijn leven als drugssmokkelaar. Kapitein Coke ligt maandag in de winkels. Tegen het AD vertelde K. over het boek en zijn eigen leven.

De krant spreekt K. om vier uur 's nachts, als het in Nederland negen uur 's morgens is. Iedereen in de gevangenis heeft volgens hem, tegen de regels in, een telefoon. "Bewakers zijn hier niet. Althans, alleen aan de buitenkant. Binnen regelen de gevangenen alles", zegt hij tegen het AD

In 2015 werd bekend dat bij een Braziliaanse eilandengroep "een Nederlander" op een zeilboot gepakt was met 613 kilo coke. De Nederlander bleek K. te zijn. Toen hij werd opgepakt was hij al vele jaren actief als cokesmokkelaar.

Lees ook: Man uit Heemskerk in Brazilië gepakt met 600 kilo cocaïne

In het boek vertelt Raymond K. over zijn schurkenleven. Over een automonteur die auto's gaat stelen en in de gevangenis met smokkelaars in aanraking komt. Via via leert hij mensen in Colombia kennen. Daarna trekt hij de jungle in, leert zeilen en Spaans praten en hij ontdekt waar de balen coke vandaan komen die met vliegtuigjes in zee worden gedumpt, opgepikt door peperdure motorboten die harder gaan dan de politie.

Avontuur
Aan het roer stond Raymond K. "Het avontuur zoeken heeft altijd mijn leven bepaald. Dat zeilen, de jungle in, iets kunnen waarvan anderen zeggen dat het niet te doen is, ik vind het prachtig, ik heb dat altijd gehad. Als ik op de boot sta en ik zie ons vliegtuig balen coke in zee lossen, weet ik dat ik leef. En als ze je eenmaal weten te vinden in dit wereldje, bellen ze steeds weer: Ray, kun je helpen? Ik zei nooit nee. Als de organisatie goed in elkaar zat, ging ik met ze in zee."

Lees ook: 'Coke-kapitein al zeker 10 keer eerder opgepakt'

In Brazilië zit hij in een corrupte gevangenis. "Ik heb 12 jaar cel gekregen, voor drugsbezit en internationaal transport. Tegen dat laatste loopt hoger beroep, want ik was de grens nog niet over. Ik denk wel dat dat lukt. Een rechter doet hier twintig zaken op een dag, die kent de dossiers nauwelijks. Als dat internationaal transport eraf gaat, ben ik binnen een jaar vrij. Dan wil ik méér boeken gaan schrijven. Ik heb nog zó veel verhalen.''