Ga naar Content
Noord-Holland

NH Airtime: Piloten en luchtvaartfanaten geraakt door vertrek laatste Fokker 70's

23 september 2017, 09.30 uur · Aangepast 26 september 2017, 11.29 uur
Door: · Foto: NH/Doron Sajet

SCHIPHOL Fokker en KLM hebben 97 jaar lang voor Nederlandse luchtvaartgeschiedenis gezorgd. Op 29 oktober komt daar echter een eind aan. Op die dag vertrekken de zeven overgebleven Fokker 70’s van KLM voor het laatst vanaf Schiphol, en keren niet meer terug.

Door luchtvaartverslaggever Doron Sajet

Het begon allemaal in 1920, toen KLM-piloten voor het eerst een vlucht maakten met de Fokker F-II: van Schiphol naar London Croydon. 97 jaar later, op zaterdag 28 oktober 2017, wordt de cirkel rondgemaakt. Dan vertrekt de laatste lijnvlucht ooit van KLM met een Fokker-toestel. De Fokker 70 vliegt dan van London Heathrow naar Schiphol waar het met veel spektakel zal worden ontvangen.

De mediabelangstelling voor die laatste vlucht is overweldigend volgens KLM. Maar ook de vele fans van de F70 willen er op een of andere manier bij kunnen zijn. Sommige zullen naast de start- en landingsbanen van Schiphol te vinden zijn, anderen hebben nog een ticket weten te bemachtigen voor een van de laatste lijnvluchten op 28 oktober. De zeven F70's worden die dag nog allemaal gewoon gebruikt voor vluchten van KLM Cityhopper.

MD-11
Een dag later worden de vliegtuigen naar Norwich overgevlogen waar ze worden overgespoten en op hun nieuwe eigenaar kunnen wachten. De Fokker 70’s krijgen dus nog wel een tweede leven. Dat gebeurt lang niet met alle verouderde vliegtuigen van KLM die de vloot verlaten. Drie jaar geleden werd er groots afscheid genomen van de driemotorige MD-11's: een toestel dat geliefd was bij zowel spotters als bemanning.

Lees ook: NH Airtime: De laatste blik op de PH-KBX

KLM-gezagvoerder Charley Valette vloog 17 jaar op de MD-11 en heeft alle tien exemplaren die KLM had naar de Amerikaanse woestijn gebracht, nadat ze uit de vloot waren gehaald. Het onderhoud van de toen inmiddels zeldzame MD-11 was te duur om nog langer mee te vliegen. De toestellen zijn vervangen door veel modernere, stillere en zuinigere Boeing 777's en 787's. De Fokker 70 maakt ruimte voor de Embraer 175+ en 190.

Naar de woestijn
Maar hoe stil en comfortabel die nieuwe Boeings ook zijn, voor Valette halen ze het niet bij 'zijn' MD-11. Toen hij te horen kreeg dat de MD-11 zouden worden uitgefaseerd, raakte dat hem: "Dan denk je, dat wil ik helemaal niet, dat is van mij. Dat doet pijn."

"Het is emotioneel. Je zet die laatste in de Mojave Woestijn, en dan gaan de motoren uit, dan houdt het op. Dan is een stuk van je leven eigenlijk afgelopen."

Valette werkte mee aan twee herinneringsboeken van de MD-11, vol met foto's en verhalen van (oud-)medewerkers van KLM, en van fans van de zogenaamde 'tri-jet'. Momenteel legt hij de laatste hand op het boek 'Dutch at Heart', het herinneringsboek over de Fokker 70, dat vanaf 29 oktober verkrijgbaar is.

Boeing 747-400
Helaas voor veel luchtvaartfanaten wordt nu al gewerkt aan een boek dat over drie jaar zal worden gepresenteerd: over de Boeing 747-400 van KLM. In 2020 zal ook het laatste exemplaar van dat type de KLM-vloot verlaten. In tegenstelling tot de Fokker 70, wacht ook de 747 hetzelfde lot als de MD-11: de woestijn in Californië.