'Miljard euro per jaar nodig voor deltaplan openbaar vervoer in Randstad'

NOORD-HOLLAND - Tot 2035 moet er per jaar één miljard euro worden geïnvesteerd in het openbaarvervoernetwerk in de Randstad. Als dat niet gebeurt, verliest de Randstad haar aantrekkingskracht op bedrijven en inwoners.

Dat stelt Maurice Unck, directeur van het Rotterdamse openbaarvervoerbedrijf RET. Hij pleit onder meer voor extra lightrailverbindingen tussen steden in Zuid-Holland, Noord-Holland en Utrecht. Daarnaast wil hij dat treinen, metro's en trams frequenter gaan rijden.  

Lees ook: Reizen in de Randstad moet sneller: binnen een uur van deur tot deur

Vorig jaar deden vervoerders in de Randstad gezamenlijk een soortgelijke oproep. "Geen megalomane projecten, maar slimme combinaties en gericht maatwerk per regio", zei de Haagse HTM-directeur Jaap Bierman toen tegen de NOS. 

Op het traject Amsterdam Centraal - Utrecht Centraal begint de NS binnenkort met een proef met een spoorboekloze dienstregeling. Vanaf september wordt op veertien woensdagen getest of het mogelijk is om geen vier maar zes intercity's op het traject te laten rijden.  

New York en Londen
RET-topman Unck vergelijkt de Randstad met steden als New York en Londen, waar tientallen miljarden euro's in het openbaar vervoer wordt geïnvesteerd. 

Lees ook: NS start in september met spoorboekloze dienstregeling

Als het netwerk in de Randstad in de komende twintig jaar niet de broodnodige upgrade krijgt, zullen bedrijven naar andere grootstedelijke regio's verhuizen en gaat er veel werkgelegenheid verloren. 

Meer over dit onderwerp:
Amsterdam e.o. amsterdam verkeer vervoer nieuws
Deel dit artikel:

Reageren

Recent nieuws