Ga naar Content
Noord-Holland

Hond klaagt KLM aan na vertraagde vlucht: 'Tony is bijna gecrepeerd'

3 augustus 2017, 15.47 uur · Aangepast 3 augustus 2017, 17.32 uur
Door: · Foto: Shutterstock

SCHIPHOL Als passagiers recht op compensatie hebben na een vertraagde vlucht, waarom dieren dan niet? Zo redeneert een Israëlische passagier die eist dat de KLM ook aan haar hond Tony 400 euro schadevergoeding uitkeert.

Volgens het Noordhollands Dagblad is het voor eerst dat een hond een claim indient bij een vliegtuigmaatschappij wegens ernstig vertragingsleed. Het gaat om een vlucht van Tel Aviv naar Amsterdam van enkele weken geleden. Het toestel waarin de Israëlische vrouw zat, liep zes uur vertraging op. 

Brandende zon
Voor hond Tony liep de vlucht uit op een klein drama, zo stellen zijn baasje en directeur Victor Loonstein van het ingeschakelde incassobureau Claim4U. "Hij moest in zijn bench urenlang in de brandende zon op het platform naast het KLM-vliegtuig wachten", vertelt Loonstein in de krant. "Iedere passagier kon dat zien en sprak er schande van."

Toen het dier later in de schaduw werd gezet, was het al bijna te laat, aldus Loonstein. "Tony heeft aantoonbaar geleden en is bijna gecrepeerd."

Hij wijst er op dat de vrouw voor de hond ook een ticket had gekocht. "Passagiersrechten zijn in Europa goed geregeld, inclusief compensatie in geval van vertraging voor het geleden ongemak. Dieren heb dat ongemak ook. Zij zouden daarom ook 'gecompenseerd' moeten worden. Zo'n claim hebben wij ingediend bij KLM."

NH Nieuws heeft de KLM om een reactie gevraagd, maar die laat nog op zich wachten.