Ga naar Content
Noord-Holland

Tientallen vakantiegangers al meer dan 24 uur vast op Zakynthos: "We willen naar huis!"

29 juni 2017, 15.30 uur
Door: · Foto: NH Nieuws/Doron Sajet

ZAKYNTHOS/SCHIPHOL Enkele tientallen Nederlandse vakantiegangers zitten al meer dan 24 uur vast op het Griekse eiland Zakynthos. Eigenlijk zouden ze gisterenochtend om 8.00 uur met maatschappij Corendon terugvliegen, maar ze zitten nog steeds in het hotel waar ze gisteren als noodoplossing werden ondergebracht.

De passagiers stonden gisterenochtend voor hun hotels op de bus te wachten die hen naar het vliegveld zou rijden, toen bleek dat de vlucht vertraagd was. In plaats van 's ochtends zouden ze pas 's middags terug naar Nederland vliegen.  

Lees ook: Alarm op Schiphol: Boeing keert terug naar luchthaven

"We zouden om 16.00 uur worden opgehaald", vertelt de Amsterdamse Zilla aan NH Nieuws. "Er scheen een ander vliegtuig geregeld te zijn, maar ook die werd uiteindelijk gecanceld." In de Schiphol-app ziet ze dat haar vlucht de volgende dag om 8.10 uur op Schiphol wordt verwacht. 

Tegenstrijdige informatie
"Om 20.30 uur kregen we te horen dat we hier moesten overnachten. We werden naar een hotel vervoerd en kregen te horen dat we om 8.00 uur klaar moesten staan en om 10.30 uur zouden vliegen. Best gek die tegenstrijdige informatie, maar Corendon zal het wel het best weten." 

Zoals afgesproken staan Zilla en de andere vakantiegangers vanochtend om 8.00 uur op de bus te wachten. "Maar toen ook die 40 minuten te laat was, begonnen we te vermoeden dat er iets mis was." 

"Zonder ons vertrokken"
Er was zeker iets mis, zo blijkt al snel. "Corendon liet weten dat er een vluchtwijziging is geweest en dat het vliegtuig vanochtend zonder ons is vertrokken."

Uit een app-conversatie tussen Corendon en een andere gedupeerde reiziger blijkt dat Corendon de schuld bij de vluchtafhandelaar op Zakynthos legt. "Vluchtafhandelaar heeft alle hotels ingelicht hierover. Blijkbaar jullie niet bereikt." 

Wel op tijd ingelicht
Sommige toeristen zijn inderdaad wel op tijd ingelicht over de vervroegde vlucht van vandaag, zo blijkt uit een Facebook-conversatie tussen Corendon en een passagier die inmiddels weer in Nederland is. 

"Toen we aankwamen bij een hotel en eindelijk duidelijkheid kregen (om 11 uur vliegen en om 8 uur klaarstaan voor de bus), werden we midden in de nacht plotseling uit ons bed gebeld dat we om 4 uur 's nachts al klaar moesten staan."

Ondertussen weten Zilla en de andere reizigers nog steeds niet waar ze aan toe zijn. "We zijn nog steeds op zoek naar vliegtuigstoelen voor jullie", laat de maatschappij in een bericht aan de gestrande toeristen. "Bizar toch?", concludeert ze. "We willen naar huis!"

Morgen naar huis
Een woordvoerster van Corendon laat NH Nieuws weten dat nadat de oorspronkelijke vlucht van Zakynthos naar Amsterdam om nog onbekende redenen was geannuleerd. 

Ze erkent dat niet alle passagiers van de vervangende vlucht op tijd zijn geïnformeerd over de verandering van het vluchtschema en legt de schuld bij de lokale vluchtafhandelaar op Zakynthos. Het gaat volgens de woordvoerder om een groep van circa dertig passagiers. 

Zij zijn, zoals inderdaad uit het verhaal van Zilla blijkt, opgevangen in een hotel. Mogelijk vliegen zij morgenochtend richting Schiphol, maar daarover kan de maatschappij nog niets garanderen.

Het kan zijn dat een toestel vanuit een andere bestemming een tussenlanding op Zakynthos moet maken om de gestrande passagiers op te pikken.