Ga naar Content
Noord-Holland

Haarlems restaurant over weigering hulphond: "Het was gewoon een groot misverstand"

27 juni 2017, 19.40 uur · Aangepast 12 januari 2022, 10.56 uur
Door: Redactie · Foto: NH Nieuws/ Sophie Markvoort

HAARLEM Afgelopen zaterdag wilden een man uit Zandvoort en zijn gezin gezellig uit eten bij restaurant Sumo, maar de avond liep net even wat anders. Naar eigen zeggen werd zijn hulphond Docker, die hem helpt bij zijn posttraumatische stressstoornis (PTSS), geweigerd bij de deur. Maar volgens de bekende Japanse keten ligt dat net even wat anders. "We hebben geen kans gekregen om het uit te leggen."

Bedrijfsleidster Mong-Yie Khaw en haar collega's zijn geschrokken, zowel van de reacties als van de beschuldiging. "Hulphonden zijn bij ons altijd welkom. We weten dat het sinds een jaar wettelijk verplicht is en daar houden we ons aan. Het is gewoon een groot misverstand geweest."

Lees ook: Man met hulphond geweigerd bij Japans restaurant: "Dit mag helemaal niet"

Die verwarring ontstond door de twee verschillende filialen in Haarlem. Het gezin bezocht zonder te reserveren eerst de grote vestiging, waar ze drie verschillende tafels aangeboden kregen, maar zonder succes. Door zijn PTSS kan de Zandvoorter slecht tegen prikkels, waardoor het aanbod voor hem niet geschikt was. "De rest was helaas gereserveerd", vertelt Khaw.

Daarop vertrok het gezin naar de overkant van het plein, waar een kleiner filiaal van Sumo is gevestigd. "In verband met drukte en een volgeboekte avond lukte het niet om hem een plek te geven. Onze serveerster bood aan dat het gezin aan de overkant terecht zou kunnen, maar ze wist niet dat ze daar al geweest waren. Bovendien had ze niet door het om een hulphond ging."

Discriminatie
Daarop volgt volgens Khaw een geïrriteerde houding van de man en zijn vrouw. "Ze zeiden dat we aan het discrimineren waren. En ik snap zo'n eerste reactie heel goed, maar toen de serveerster mij erbij riep om het uit te leggen, waren ze verdwenen."

Sumo betreurt de gang van zaken. "Het is een misverstand. Wij hebben niet duidelijk kunnen zien dat het om een hulphond ging, en hij had niet in de gaten dat we volgeboekt waren. Ik vind het heel vervelend dat het op zo'n manier is gelopen en ik had graag persoonlijk m'n excuses aan willen bieden en uitleg willen geven."