Ga naar Content
Noord-Holland

Chef Jeugdjournaal reageert op spraakmakende brief Naardense vmbo-begeleider

12 mei 2017, 22.41 uur
Door: · Foto: ANP / Koen van Weel

NAARDEN De chef van het NOS Jeugdjournaal, Ronald Bartlema, reageerde vanmiddag op de spraakmakende brief van de Naardense leerlingbegeleider Lisette van den Beld. Zij bekritiseerde het Jeugdjournaal voor een reportage waarin alleen aandacht werd gegeven aan leerlingen met een hoge Cito-score.

Dat meldt NOS. "Wat is onze maatschappij zonder vakmensen als bouwvakkers, verzorgenden, monteurs, winkelmedewerkers of tuinmannen?", schreef Lisette van den Beld afgelopen woensdag op Facebook. Van den Beld is begeleider op een vmbo-school in Het Gooi. Ze vindt dat vmbo-leerlingen zwaar ondergewaardeerd worden in de samenleving.

De reportage van het Jeugdjournaal bevestigde volgens haar deze tendens. "Er wordt gesproken over hoge citoscores en hoe blij iedereen er mee is. Maar waar is de aandacht voor de leerling die een score heeft van 525 of lager? Deze leerling voelt zich door jullie berichtgeving weer dommer, schaamt zich voor de behaalde score en had liever een gesloten envelop meegekregen om thuis open te maken."

Reactie Bartlema
Haar bericht werd massaal gedeeld en maakte op sociale media veel los. Bartlema zegt hiervan geschrokken te zijn. "Dit was helemaal de bedoeling niet van het onderwerp", zegt hij tegen de NOS. Volgens de omroep werd ook hij in zijn eigen omgeving aangesproken op de reportage. "Het was een onbedoeld effect dat mevrouw Van den Beld prima heeft verwoord. Het raakt een gevoelige snaar."

Hij legt uit dat de reportage gemaakt werd, omdat de cijfers hoger waren dan vorig jaar. Volgens Bartlema is het dan makkelijk om in een fuik terecht te komen. "De politiek hamert ook constant op betere resultaten, excellente scholen. Maar dan doe je ook een groep tekort, die op zijn eigen niveau belangrijk werk doet. Ondergewaardeerd en soms slecht betaald", aldus Bartlema.

Het Jeugdjournaal is vandaag langs geweest op de school waar Lisette werkt, om aandacht te besteden aan haar verhaal.