Ga naar Content
Noord-Holland

Ministerie maakt zich grote zorgen over kwaliteitsverschil scholen

12 april 2017, 13.13 uur
Door: · Foto: NH / Joost Brandt

AMSTERDAM De kwaliteitsverschillen tussen scholen en opleidingen baren demissionair minister Jet Bussemaker en staatssecretaris Sander Dekker (Onderwijs) grote zorgen. Uit een jaarverslag van de Inspectie van het Onderwijs blijkt dat door de verschillen veel talenten van leerlingen onbenut blijven.

De kwaliteitsverschillen zorgen ervoor dat het ene kind op de basisschool vwo kan krijgen, terwijl het op een andere school niet verder dan vmbo-t kan komen.

"We vinden het ongewenst dat op bepaalde scholen niet al het aanwezige talent tot bloei komt, doordat leerlingen of studenten niet alle kansen krijgen in de klas", aldus Bussemaker en Dekker in een reactie.

"Het feit dat het van je school afhangt of je talenten volledig worden benut, zorgt voor kansenverschillen tussen leerlingen op verschillende scholen. Dat is uiterst ongewenst."

Rol van schoolbesturen
Bussemaker en Dekker kijken nadrukkelijk naar de rol van schoolbesturen om de verschillen te verkleinen. Zij zouden hun middelen anders moeten gaan inzetten en zich meer moeten richten op de plekken waar de kwaliteit achterblijft.

Daarnaast stellen studentenorganisaties JOB, ISO en LSVb in een reactie op hetzelfde jaarverslag dat leerlingen te vroeg worden gedwongen keuzes te maken. Daarom zou het basisonderwijs met een jaar verlengd moeten worden.

Tot achttiende middelbaar onderwijs
Bovendien zouden alle leerlingen minstens tot hun achttiende in het middelbaar onderwijs gehouden moeten worden. Volgens de studenten zorgt het Nederlandse onderwijssysteem al in zeer vroeg stadium voor ongelijke kansen.

"Aan kleine knoppen draaien heeft geen zin meer, er moeten radicale en structurele veranderingen plaatsvinden, om de ongelijkheid met wortel en al uit te roeien", zegt ISO-voorzitter Jan Sinnige.

De organisaties gaan de komende tijd het gesprek met elkaar aan om te komen tot "meer structurele veranderingen" in het onderwijs. LSVb, JOB en ISO willen in het najaar een uitgewerkt plan presenteren.