Ga naar Content

'Vrachtwagenchauffeurs krijgen onterecht schuld files Coentunnel'

AMSTERDAM De aanhoudende files rondom de Coentunnel als gevolg van te hoge vrachtwagens zijn mogelijk helemaal niet de schuld van de vrachwagenchauffeurs zelf. Zo blijkt uit onderzoek van NH Nieuws. De vrachtwagens blijken namelijk vaak helemaal niet te hoog te zijn.

Van onze verslaggevers Joost Lammers en Maarten Edelenbosch

"Als ik naar boven afrond, meet ik 3,90 meter", zo constateert vrachtwagenchauffeur Marcel Pelt als hij met een rolmaat de hoogte van zijn vrachtwagen meet. Dat mag 4 meter zijn en daarmee zou de vrachtwagen van Marcel zonder problemen door de Coentunnel moeten kunnen rijden. Maar toch gaat regelmatig de hoogtesignalering aan en de slagboom zelfs dicht als hij langsrijdt. "Dat is een lachertje, want ik rij zes keer per dag door de tunnel."

Lees ook: Problemen bij Coentunnel houden aan: gemiddeld drie keer per dag dicht

Marcel is niet de enige vrachtwagenchauffeur die daar vorig jaar last van had. Een week geleden meldden we al in 2016 er 1.185 keer sprake is geweest van een te hoge vrachtwagen. Dat betekent gemiddeld drie keer per dag lange files en veel ergenis. Minister Melanie Schultz van Haegen legt de schuld bij de vrachtwagenchauffeurs. "We hebben meer mensen ingezet om te handhaven en de boetes zijn hoger", zei ze bij NH Nieuws.

51 boetes
Maar is het wel zo dat er strenger is gehandhaafd en de vrachwagenchauffeurs schuld hebben? Het maximale boetebedrag is 1.000 euro. Als we de cijfers opvragen van het aantal uitgedeelde bekeuringen blijken dit er 51 te zijn die te direct te herleiden zijn tot de Coentunnel. Dat is vergelijkbaar met 2015 toen er 49 vrachtwagens werden beboet. In totaal werden er op de wegen in en rond Amsterdam 109 bekeuringen uitgedeeld door te hoge vrachtwagens. Het komt dus wel voor dat een vrachtwagen te hoog is, maar dat is zeer beperkt. Veel minder dus dan het aantal hoogteoverschrijdingen van 1.185. 

Het kan zijn dat er toch niet zoveel gecontroleerd wordt als de minister zegt, maar volgens Marcel is de verklaring eenvoudiger: de meeste vrachtwagens voldoen wel degelijk aan de wettelijke hoogte en krijgen daarom geen bekeuring. "Het systeem klopt niet. De ene keer gaat het rode licht aan, de andere keer niet. Leg mij maar uit hoe dat komt?"

Russisch Roulette
Marcel is niet de enige die dat merkt, zo blijkt uit een groot aantal reacties van chauffeurs die we hebben ingezien. Zelfs een chauffeur met een vrachtwagen van slechts 3.50 meter heeft er last van, omdat de signalering voor tunnel begint te knipperen als hij passeert. Ook transportbedrijven kennen de problemen, zo blijkt uit een rondgang van NH Nieuws. "Onze chauffeurs staan 3 tot 4 keer per week stil en dat kost op jaarbasis een aardige cent", zo zegt Dylan Postma van transportbedrijf Brandhoff uit Zwaag.

Lees ook: Problemen Coentunnel nog steeds niet opgelost

Rijkswaterstaat wil niet reageren voor camera en laat schriftelijk weten dat er niets mis is met het hoogtemeldsysteem (dat staat afgesteld op 4.21 m) en schuift opnieuw de schuld in de schoenen van de chauffeurs. "Bij nameting kan blijken dat de vrachtwagen minder hoog is. Dat ligt niet aan de hoogtemelding, want die is accuraat, maar bijvoorbeeld aan een ‘bollend zeil’, een ‘dansende lading’, of een verkeerd ingestelde vering/onbeladen voertuig." Een verklaring voor het relatief lage aantal bekeuringen heeft Rijkswaterstaat niet. Marcel vindt dat Rijkswaterstaat op moeten houden met de schuld af te schuiven. Hij hoopt nog steeds op een oplossing en heeft geen goed woord over voor hoe het nu gaat. "Het is Russisch roulette georganiseerd door Rijkswaterstaat." 

Het Amsterdamse raadslid Bart Vink van D66 reageert fel als we hem confronteren met onze bevindingen. "Als dit waar is, is het een brevet van onvermogen van Rijkswaterstaat en de minister." D66 heeft al vragen gesteld in de Amsterdamse gemeenteraad en ook in de Tweede Kamer wordt de minister om tekst en uitleg gevraagd.