Ga naar Content
Noord-Holland

Sneeuw zorgt voor urenlange vertragingen op Schiphol

11 februari 2017, 15.55 uur
Door: · Foto: NH Nieuws/Doron Sajet

SCHIPHOL Vliegtuigen op Schiphol lopen vandaag urenlange vertragingen op vanwege de winterse omstandigheden op de luchthaven. De toestellen moeten allemaal worden 'gede-iced', het ijsvrij maken van de romp, vleugels en staart, waardoor passagiers lange tijd in stilstaande vliegtuigen zitten.

Door luchtvaartverslaggever Doron Sajet

Een woordvoerder van Schiphol laat NH Nieuws weten dat de sneeuw voor vertragingen zorgt en dat veel vliegtuigen op hun beurt moeten wachten om te worden gede-iced. Op sociale media regent het momenteel klachten van passagiers die in sommige gevallen drie uur op een de-ice-ploeg zitten te wachten.

KLM
Hoewel Schiphol wel verantwoordelijk is voor het sneeuw- en ijsvrij maken van de platforms, taxibanen en start- en landingsbanen, heeft de luchthaven zelf geen de-icers in dienst. Die service wordt voornamelijk uitgevoerd door KLM. Een woordvoerster van de luchtvaartmaatschappij laat NH Nieuws weten dat het de-icen vandaag inderdaad voor de nodige vertragingen zorgt.

Lees ook: Terugkijken: Vliegtuigen ijsvrij gemaakt op Schiphol

De zegsvrouw meldt dat de volledige capaciteit van materieel en personeel is ingezet om alle vertrekkende vliegtuigen te kunnen de-icen. Volgens KLM is de vertraging gemiddeld een uur en zal dat snel minder worden. Er zijn geen vluchten geannuleerd.

Two hours delay... waited so long for this de-icing truck (@ Gate G8 in Schiphol) https://t.co/aZpXH52fmq pic.twitter.com/AmyXcetEnr

— Erik van der Linden (@erikvanderl) 11 februari 2017

Video van het de-icen
Afgelopen donderdag waren we zelf nog gaan kijken hoe dat de-icen in zijn werk gaat. Die video is hieronder te bekijken.