Ga naar Content

Boek over ringweg A10 rond A'dam

AMSTERDAM Zondag is een boek gepresenteerd over de ringweg A10 rond Amsterdam.

De A10 is de enige echt ronde rondweg van Nederland en wordt daarom wel eens de grootste rotonde van Nederland genoemd. Hij staat steevast in de file top-10.Hij verbindt, maar sluit ook af. Hij is een fysieke, maar ook een mentale grens. Verschillende auteurs laten in het boek hun licht schijnen over die verschillende aspecten van de A10. Het boek bevat ook acht wandelingen langs het parcours van de A10, waarvan het eerste deel al in 1966 werd aangelegd.
Geschiedenis A10
Al in de jaren 30 waren er plannen voor een snelweg aan de westelijke rand van Amsterdam. Aanvankelijk waren deze geïnspireerd op het Amerikaanse idee van een 'parkway', een snelweg in een parkachtige omgeving om het autorijden zo aantrekkelijk mogelijk te maken. Maar het autoverkeer nam zo snel toe dat dit idee van tafel ging. Het eerste deel van de A10 werd in 1966 opgeleverd en betrof het stuk van de Coentunnel (die de Hemveren verving) en het Bos en Lommerplein, Daarna werd verder gebouwd aan de ring-west. In 1977 werd het zuidelijk deel opgeleverd. Pas in 1990 was de ring helemaal ‘gesloten’  met de voltooiing van het laatste stuk bij de Gooiseweg in de Watergraafsmeer.
Afwisselend landschap
De ring wordt gekenmerkt door een sterk afwisselend landschap: hij voert langs huizen (o.a. Bos en Lommer), langs kantoorparken (Zuidas), maar ook langs prachtige weidse groene vergezichten (Amsterdam Noord, Amstelscheg ten zuiden van de stad). Hij wordt 143x gekruist door bruggen en tunnels, hij is 32 kilometer lang, gaat zelf door twee tunnels, telt vier knooppunten en achttien op- en afritten. Hij wordt vooral gebruikt door lokaal en regionaal verkeer (uit de agglomeratie Amsterdam).
Hij verbindt en sluit af
Er zit iets paradoxaals in de ring want aan de ene kant verbindt hij, maar aan de andere kant sluit hij ook af. Het talud is een barrière in fysieke zin, je kunt er niet zomaar overheen of onderdoor. Maar ook in mentale zin. Zeker nu het centrum van Amsterdam langzamerhand uitbreidt van alles binnen de Singelgracht naar alles binnen de ring (zelfs Amsterdam Noord gaat steeds meer bij de stad horen), valt de rest erbuiten. Wonen binnen de ring is duurder, heeft meer status dan er buiten. De wijken buiten de ring horen eigenlijk niet zo echt bij Amsterdam, al zullen de bewoners van die wijken zelf dat tegenspreken.
Foto: